Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Zembla gevoel over Google

Dit weekend heb ik de inmiddels veelbesproken TV uitzending van Zembla over Google bekeken. Eigenlijk was de uitzending net zo onthutsend…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit weekend heb ik de inmiddels van Zembla over Google bekeken. Eigenlijk was de uitzending net zo onthutsend als het artikel over Google in het AD van een aantal weken terug. In beide nieuwsitems vallen meerdere zaken op. Allereerst blijkt uit alles dat menige journalist het zichbaar moeilijk met een onderwerp wat zich in een wereld afspeelt die te ver van hen vandaan is. Men stelt of de verkeerde vragen, of aan de verkeerde personen, het effect is in ieder geval dat je in beide gevallen een verkeerd antwoord krijgt, of wil perse een bevestiging van een door hen vooraf ingenomen standpunt, juist of onjuist. (zie ook deze ;t_Be_Evil" title="Don&;t_Be_Evil">wiki).

related partner content for mobile comes here

In beide gevallen, het krantenartikel en de Zembla uitzending, was notabene een journalist van Wegener (Henk van Ess) betrokken die zelf al jaren actief publiceert over zoekmachines. Als geestelijk vader van Voelspriet.nl zou juist hij voor veel meer diepgang hebben moeten kunnen zorgen. Het tegendeel is helaas waar.

De makers van het programma wilden vooral duidelijk maken dat (zoekmachine) optimalisatie () synoniem is voor manipulatie. Meer dan waarschijnlijk heeft Paul in z'n interview getracht aan te geven wat de verschillen zijn maar knap knipwerk wekt een ander beeld, het beeld wat de makers duidelijk wilden maken.

Het feit dat de overheid haar sites optimaliseert werd omschreven alsof de overheid nu ook al de niets vermoeddende burger tracht te bedotten via zoekmachines. Onbenulliger kan bijna niet. De werkelijke redenen alsmede de maatschappeljk effecten kwamen niet of nauwlijks naar boven. Men bleef vooral benadrukken dat het alleen om een top 10 positie gaat (van Ess). Dat de " in search vele malen belangrijker is dan het alleen scoren van een toppositie op een populaire term was geen onderwerp. Nog los van feit dat het optimaliseren vandaag voor Google eigenlijk vooral het strippen is van juist de spam en ruis op websites. De

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in