Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote verschillen in efficiency bij publieke omroep

Publieke omroepen hebben tientallen miljoenen euro's besteed aan een zware bezetting van staffuncties, royale behuizing, leegstand van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarbij is de ene omroep zuiniger dan de andere. Dit blijkt uit vertrouwelijke cijfers van McKinsey gepubliceerd door NRC Handelsblad, McKinsey trekt geen conclusie over de totale efficiëntie per omroep. Tot de omroepen die, in verhouding, een flink deel van het budget opmaken aan overhead en andere indirecte kosten, behoort Teleac. De omroep is ‘slechts’ 14 uur op televisie en 10 uur per week op de radio. Teleac heeft twaalf staffunctionarissen voor management, bestuur en beleid. Het management omvat 31,2 procent van het personeelsbestand. Alleen NOS RTV heeft meer staffunctionarissen (67), maar deze omroep is met 645 personeelsleden en 47 uur televisie en 80 uur radio per week, drie keer zo groot als Teleac. Alle A-omroepen hebben minder staffuncties dan Teleac. EO (13,4 procent) en NPS (19,3 procent) hebben het minst zware management. TROS en VPRO hebben met respectievelijk 26,9 procent en 21,2 procent juist een zware top.

McKinsey signaleert ook dat de publieke omroepen hun studio's slecht benutten. Ze staan vaak leeg. De omroepen bouwden met de publieke middelen allemaal eigen studio's. Er werd niet veel samengewerkt om kosten te besparen.

Het McKinsey-onderzoek werd in juni gepresenteerd en is gedaan in opdracht van het ministerie van OC en W. Het onderzoek volgde op het besluit van het kabinet om de publieke omroepen bezuinigingen op te leggen die op kunnen lopen naar tachtig miljoen euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in