Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Groen moeilijk te communiceren’

Terwijl bedrijven steeds vaker groene doelstellingen opnemen in hun communicatie- en marketing inspanningen, raakt de consument steeds meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit recent onderzoek van Landor Associates in New York. Uit de studie blijkt dat 64 procent van de Amerikaanse respondenten niet spontaan een ‘groen’ merk kon noemen. Zelfs 51 procent van de ondervraagden die zichzelf als milieubewust beschouwt kon niet op een merknaam komen. Volgens directeur van Landor, Adam Adamson, is het makkelijk voor een bedrijf om zich groen te noemen, maar is de boodschap voor de consumenten vaak niet helder. “Begrippen als eco-vriendelijk, brandstofefficiënt, biologisch afbreekbaar, natuurlijk en organisch worden bij verschillende productcategorieën gebruikt om het groene element te benadrukken. Dat werkt verwarrend voor de consument.”?

related partner content for mobile comes here

Volgens merkenexperts is groene marketing speciaal lastig voor bedrijven uit ‘verdachte’ branches zoals oliemaatschappijen, wier milieuvriendelijke inspanningen kunnen worden geïnterpreteerd als het ‘groenwassen’ van dubieuze activiteiten. Zo werd Ford door milieugroeperingen van groenwas-praktijken beschuldigd, omdat de autofabrikant in campagnes beloofde te werken aan schone brandstof en schone wagens, terwijl er niet werd gesleuteld aan de milieuvriendelijkheid van de bestaande productlijn.

Ondertussen zoeken andere bedrijven alternatieve manieren om zich als groen te profileren. Zo hebben Daimler Chrysler, Alcoa en AbTech in de VS aansluiting gezocht bij het publie-private samenwerkingsverband EcoZone van EcoMedia. De bedrijven betalen 5000 dollar per billboard voor hun naamsvermelding op borden met publieke voorlichtings-boodschappen over het milieu. (BrandWeek)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in