Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei online advertentiemarkt 5,8% in eerste halfjaar

De Nederlandse online advertentiemarkt liet in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8% zien ten opzichte van het eerste halfjaar van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet komt uit op 619 miljoen euro. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.

related partner content for mobile comes here

Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei in het eerste half jaar van 2013. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3%. Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2% naar 6,6%.

Roel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital: 'Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom liever in een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren via meerdere kanalen. Binnen display nemen video's en andere vormen van bewegende reclame aan populariteit toe ten koste van traditionele, statische banners.'

Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: 'De mobiele telefoon is eindelijk aangeslagen als digitaal marketinginstrument. Ik stel een groei van 100% vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Wat echter opvallend is, blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen.'

Verwachtingen
Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertisingmarkt van zes procent. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.

Meer .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in