Groei online advertentiemarkt 5,8% in eerste halfjaar
De omzet komt uit op 619 miljoen euro. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.
Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei in het eerste half jaar van 2013. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3%. Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2% naar 6,6%.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisRoel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital: 'Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom liever in een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren via meerdere kanalen. Binnen display nemen video's en andere vormen van bewegende reclame aan populariteit toe ten koste van traditionele, statische banners.'
Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: 'De mobiele telefoon is eindelijk aangeslagen als digitaal marketinginstrument. Ik stel een groei van 100% vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Wat echter opvallend is, blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen.'
Verwachtingen
Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertisingmarkt van zes procent. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.
Meer hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid