Overslaan en naar de inhoud gaan

Google wijzigt Europees merkbeleid

Google heeft woensdag zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) gewijzigd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft woensdag zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) gewijzigd.

related partner content for mobile comes here

Een vonnis dat in maart 2010 door het Europese Hof van Justitie werd uitgesproken is een belangrijke aanleiding voor de wijziging. Het hof oordeelde toen dat Google het merkrecht heeft gerespecteerd door adverteerders in staat te stellen om te bieden op zoekwoorden die overeenkwamen met de handelsmerken van derden.
De nieuwe beleidsregels worden vanaf 14 september 2010 van kracht. Andere motieven die Google noemt zijn enerzijds gebruikers-benefits; gebruikers profiteren volgens Google omdat ze naar aanleiding van hun zoekopdrachten in Google een groter aantal relevante advertenties te zien krijgen. Anderzijds gaat het om harmonisatie van Google-beleid; in de meeste andere landen ter wereld waren adverteerders al sinds 2004 in staat om handelsmerken van derden te gebruiken.

Adverteerders binnen Europa krijgen vanaf 14 september de mogelijheid om hun advertenties te laten weergeven op basis van zoekwoorden in de vorm van (andermans) handelsmerken. Gebruikers die bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen; kunnen advertenties te zien krijgen van resellers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten. Eerder konden eigenaars van merken een klacht bij Google indienen om te voorkomen dat advertenties van derden werden weergegeven naar aanleiding van zoekopdrachten op basis van hun merknaam. Die mogelijkheid bestaat na 14 september niet meer.

Mark Berendsen, Industry Leader agencies van Google, zegt dat de adverteerders die voorheen bedongen dat derden hun merknaam niet mochten gebruiken, vandaag zijn ingelicht over het nieuwe beleid. Berendsen wil niet zeggen over hoeveel adverteerders het gaat. Voorts durft hij geen uitspraken te doen over een eventuele omzetstijging die de beleidswijziging met zich meebrengt. Berendsen: 'Dat is afwachten.' Hij benadrukt overigens dat verhoging van de omzet geen argument is geweest om het beleid te wijzigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in