Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Assistant praat Nederlands, wat ga jij zeggen?

Amazon’s Alexa verliest de eerste zet in de taalstrijd. Dat is een kans voor retailers als Picnic. Check de drie voorbeelden van een…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Door: Maarten Lens-FitzGerald] Vorige week kondigde Google aan voor het einde van het jaar voor meer dan dertig talen beschikbaar te komen met de Google Assistent, hun stem- en chatkanaal voor telefoon en praatpaal.

related partner content for mobile comes here

Zonder veel ruchtbaarheid te geven hebben ze deze week het Nederlands mogelijk gemaakt op hun ontwikkelservers. Nu kunnen ontwikkelaars starten met het opzetten van Nederlandse chat- en stemdiensten.

Dit ter voorbereiding op de lancering van Google Assistent voor de consumentenmarkt. Wat binnen enkele maanden zal gebeuren op de iPhone en Android telefoons. Over de praatpalen weten we alleen dat die dit jaar beschikbaar komen.

Zal de Google Assistant culturele referenties kennen?

Alexa Picnic Prototype

Amazon heeft met haar Alexa-apparaten tot nu toe nog niks gezegd over het toevoegen van de Nederlandse taal. Het werkt al in het Duits en het Frans wordt in het geruchtencircuit als volgende taal aangeduid.

Nederland staat niet op de Amazon kaart. De alomvattende retail services zijn nog maar nauwelijks beschikbaar alhier. Relatief is de markt klein als je het vergelijkt met Duitsland of het Verenigd Koninkrijk.

In de taalstrijd tussen de twee grootmachten heeft Amazon de eerste zet in Nederland verloren van Google.

Zolang Amazon niet in Nederland zit kunnen zij de voice retail markt veroveren. Het is zo logisch: “Hey Google, bestel meer brood bij Picnic”. Dit hebben ze al gemaakt voor de Amazon Alexa. Het zou geen slechte exit strategie zijn voor een partij als Picnic.

In vijf jaar kunnen zij in Nederland een serieuze voice boodschappen service bestieren. Vervolgens zijn ze een logische overname partner om de Nederlandse markt binnen te komen.

Hetzelfde geldt voor Ahold/Delhaize, maar ook voor BOL.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Een kans voor retailers.

Hoe te beginnen

Het ontwerp is meer werk dan de ontwikkeling met voice services. Ze werken alleen als ze een echt probleem oplossen en passen in de wereld van de klant. Geen frivole inpakservices waar klanten niet op wachten.

De meeste organisaties weten inmiddels zelf hoe een design sprint te doen. Zo is in vier dagen een goed concept op te zetten, met business case en een test versie. 

Nieuw is dat je scenarioschrijvers nodig hebt. Het schrijven van goede dialogen is anders dan het schrijven van web of email copy.

Voice services maken zonder code

De stem service is verassend eenvoudig te maken. Diverse platformen zijn beschikbaar waarmee je snel een eenvoudige proef versie van je dienst kan opzetten. Drie voorbeelden:

Storyline

Deze is alleen beschikbaar op Alexa maar is het eenvoudigst in gebruik en je kan makkelijk met de makers in gesprek voor hulp. De winnaar van de Amazon Kids challenge is met deze service gemaakt. Het is gratis in gebruik en publicatie op de Alexa platform.

Een Voice Service ontwerp op Storyline

Smartly.ai

Dit is een Frans bedrijf en doet veel. Onlangs organiseerde ze de eerste Europese conferentie over Voice met Amazon en Google op het podium. Tevens beiden ze opleidingen aan. Hun platform werkt op Alexa en Google Home. Het platform is niet zo intuitief als Storyline. Ze zijn gratis in gebruik voor een applicatie.

Smartly biedt ook opleidingen

Dialogflow

Google is de eigenaar van Dialogflow. Twee jaar terug kochten ze de club. Opvallend is dat dit platform geintergeerd is met diverse platformen zoals Slack, Facebook en ook Cisco Spark. Binnenkort ook Alexa. Het enige wat ze missen is een visuele editor vergeleken met de andere twee. Ook deze is gratis in gebruik.

Het zal net zo gaan als Windows en Mac. Iedereen zal zijn voorkeuren ontwikkelen. Probeer ze uit en blijf hangen daar waar je prettig voelt. Voor mij is dat nu Dialogflow. Daar heb ik mijn eerste Nederlandstalige voice service mee gemaakt.

Veel intergratie opties bij Diaogflow

 

Maarten Lens-FitzGerald

Spreker, ondernemer en consultant over toekomst van werk, transformatie en voice diensten. www.lens-fitzgerald.com

Oprichter van Layar, Teamily en Associate Partner bij Moore Amsterdam

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in