Innovatie leidt tot exponentiële groei
We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model
Lees meerInsights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.
Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.
Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.


Dat is deels waar. Het verleden is zeker en is verklaarbaar. Daarom kun je van het verleden inderdaad veel leren. Het geeft je inzicht in bepaalde patronen en daarmee handvaten om te voorspellen hoe de toekomst zal verlopen. Kijk maar eens naar een onderwerp als oorlog. Bij krijgswetenschappen bestuderen we oorlogen uit het verleden en bekijken we wat we daar voor lessen uit kunnen leren en meenemen in het geval van een nieuwe oorlog. Alleen, zo terugkijken naar het verleden werkt beperkt. Napoleon die de aanpak voor oorlogsvoering afkeek van de Romeinen, kon nog net.
Maar de tactiek van Napoleon vertalen naar een nucleaire oorlog anno nu, is niet meer te doen. Het gat tussen verleden en toekomst is te groot. Je strategie bepalen op basis van een patroon dat je in het verleden hebt gezien, is niet per definitie een goede strategie.
Sterker nog, het is meestal geen goeie strategie. Je kunt dingen leren uit het verleden. Maar met de snelheid van ontwikkelingen die alleen maar toeneemt, wordt het kijken naar het verleden steeds minder waard. Ontwikkelingen, vooral technologische ontwikkelingen, volgen elkaar heel snel op.
Sterker nog, het is meestal geen goeie strategie. Je kunt dingen leren uit het verleden. Maar met de snelheid van ontwikkelingen die alleen maar toeneemt, wordt het kijken naar het verleden steeds minder waard. Ontwikkelingen, vooral technologische ontwikkelingen, volgen elkaar heel snel op.
Sterker nog, het is meestal geen goeie strategie. Je kunt dingen leren uit het verleden. Maar met de snelheid van ontwikkelingen die alleen maar toeneemt, wordt het kijken naar het verleden steeds minder waard. Ontwikkelingen, vooral technologische ontwikkelingen, volgen elkaar heel snel op.
Voorbeelden exponentiële groei
In deze tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de exponentiële organisatie. Yuri van Geest en Salim Ismail schrijven hierover in hun boek: ‘Exponential Organisations’.
Van die exponentiële groei zijn verschillende voorbeelden. In de industriële revolutie bijvoorbeeld ontstond exponentiële groei in technologische productieprocessen. Nu zijn dat veel meer digitale technologische ontwikkelingen.
In beide gevallen heeft het enorme upswing gegeven aan bepaalde sectoren en heeft het andere sectoren totaal overbodig gemaakt. Zowel in de periode van de industriële revolutie als tegenwoordig gaat het om: minder mensen, meer machine.
Hoe meer digitaal georiënteerd een bedrijf is, hoe meer impact de technologische ontwikkelingen hebben.
Het gaat erover dat bedrijven nu door slim gebruik te maken van (technologische) ontwikkelingen exponentieel weten te groeien. Als organisatie moet je zorgen dat je slimmer, sneller of goedkoper bent dan je concurrenten.
Als je zoveel versnellingen weet te genereren, heeft het weinig nut om terug te blikken (Hindsight). Terugkijken is dan een slechte voorspeller voor de toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.
Het gaat erover dat bedrijven nu door slim gebruik te maken van (technologische) ontwikkelingen exponentieel weten te groeien. Als organisatie moet je zorgen dat je slimmer, sneller of goedkoper bent dan je concurrenten.
Als je zoveel versnellingen weet te genereren, heeft het weinig nut om terug te blikken (Hindsight). Terugkijken is dan een slechte voorspeller voor de toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.
Als je zoveel versnellingen weet te genereren, heeft het weinig nut om terug te blikken (Hindsight). Terugkijken is dan een slechte voorspeller voor de toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.
Als je zoveel versnellingen weet te genereren, heeft het weinig nut om terug te blikken (Hindsight). Terugkijken is dan een slechte voorspeller voor de toekomst. Daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.
Vernieuwen door te kijken naar het hier en nu en verder
Het kijken naar het hier en nu (Insight) is heel relevant. In sommige sectoren hebben Insights ook een relatief lange levensduur, in andere sectoren minder. Over het algemeen geldt; hoe meer invloed technologie op de sector heeft, hoe sneller dingen veranderen, hoe minder lang houdbaar je product is.
Insights zijn nuttig en nodig. Het hier en nu goed begrijpen is essentieel voor een goed begrip van de toekomst, dit vormt namelijk het vertrekpunt voor de toekomst (Foresight).
Insights zijn nuttig en nodig. Het hier en nu goed begrijpen is essentieel voor een goed begrip van de toekomst, dit vormt namelijk het vertrekpunt voor de toekomst (Foresight).
Regeren is vooruitzien
Wil je toekomstgericht innoveren? Dan moet je verder kijken dan het hier en nu. Hoe je dat precies doet, hoe je alle factoren in kaart brengt die de toekomst van jouw bedrijf beïnvloeden, daar vertellen we je graag meer over.
Meer weten?
Download de gratis whitepaper 'Het belang van Foresight. Toekomstgerichte marketing en innovatie' of vraag 't aan Christian de Jong Expertise Manager Marketing & Innovation
Christian de Jong Expertise Manager Marketing & Innovation
Expertise Manager Marketing & Innovation
We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model
Lees meerInsights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.
Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.
Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid