Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen online, geen offline, maar one line

Er was eens héél lang geleden een congres voor computerpioniers waarvoor ik als volstrekte digibeet was uitgenodigd. En niet als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tom Poes,verzin een list. Daar kletste ik me als volgt uit: “De eerste auto was ooit een wonder, de eerste monteur een genie. Nu stappen we gedachteloos in de auto en als ie het niet doet brengen we hem naar de garage en willen we hem liefst dezelfde dag gerepareerd terug. Zo zal het de computer en internet ook vergaan. Ergio conclusio: pas als de techniek geen sleutelrol meer speelt, maar randvoorwaarde is geworden is de revolutie voltooid.”

related partner content for mobile comes here

Ik heb toen geen tomaten of eieren naar mijn hoofd gekregen en zelfs een aardig “rapportcijfer” gescoord. En inmiddels heeft iedereen wel een techneut op een brommertje voor z’n computerpech, zeg maar de digitale snelwegenwacht. Toch is de revolutie nog niet voltooid. Zo zal ook het verschil tussen broadcasting en internet, tussen online en offline vervagen. En dat gaat niet zo heel lang meer duren.

Wat er overblijft zijn drie of vier schermen. Een aan de muur, een op het bureau, een naast je op de bank, en een in de broekzak. Draadloos gekoppeld aan een vezelverbinding en een mobiele verbinding.

Waarmee we gedachteloos switchen. Van broadcast naar interactief, van interactief naar onze eigen administratie. Van E-book naar 3D film. Van de bureaustoel naar de bank. En van omroep naar beste vriend. Het meeste kan al, zij het nog niet standaard. En daarmee breekt het moment aan dat het er niet zozeer toe doet wat er allemaal kan, maar wat we er mee willen. Lekker in dialoog, of ongestoord genieten op de bank.

Zelf bepalen of George Clooney aan het einde van de film wordt doodgeschoten, of in spanning afwachten wat er gebeurt. Game of film. Met reclame (goedkoop) of zonder reclame (duur). Wel van alle schoenen in de film weten waar je ze voor hoeveel kunt kopen. Of helemaal niet. Wel tussendoor checken of je er nog genoeg saldo voor hebt, of niet. Wel die lamp van Droog Design uit je 3D printertje laten rollen, of niet. En wel met je zelf ontworpen motiefje er in, of niet. Maar ook: Met je drie beste vrienden chatten op Facebook, of gewoon weer eens real life en 3D afspreken in het café.

Meer een kwestie van psychologie en filosofie dan van techniek. Meer een kwestie van het idee, dan van het kunstje.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in