En nu gaan we het echt meten die Social Media


Sleutel tot succes
In hun boek Return on Social Media Investment leggen zij het haarfijn uit. Het is tegelijkertijd een boek waarin je heel goed leert hoe marketing in elkaar steekt. Marketeers kunnen hun kennis opfrissen, anderen krijgen een slimme les in marketing. Wat ik met name prettig vind aan dit boek is dat zij de traditionele en social marketing in een holistische benadering beschrijven in het Media Engagement Framework. Het een sluit het ander niet uit. Het bestaat naast elkaar. Ze beseffen wel degelijk dat engagement, ofwel betrokkenheid, de sleutel tot succes vormt voor Social Media.
Brandenthousiasme
Wat ze ook heel goed snappen is dat de marketeer dankzij Social Media beter de gelegenheid krijgt om enthousiasme voor de brand te faciliteren zodat je van je klant een fan kan maken. Het faciliteren van enthousiasme is een nieuwe kritische dimensie die tot de doelstellingen van branding gaan behoren. Brandenthousiasme kan door de marketeer ingezet worden om goede reviews in blogs te verkrijgen, vele retweets op Twitter en likes op Facebook. Het levert zeer waardevolle inzichten op voor je productontwikkeling en het zal je customer service doen verbeteren. Daarnaast is Social Media een mooie brandingtool omdat de inzet ervan impact kan hebben op de waarde die klanten aan je brand hechten, met name aan de emotionele attributen. Het enthousiasme dat online kan floreren voor een brand is niet hetzelfde als bij klanten die niet op Social Media zitten. Klanten die geen Social Media gebruiken nemen namelijk deze enthousiaste uitspraken of ratings niet tot zich.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Beïnvloeders
De schrijvers van het boek starten met de uitleg van het Media Engagement Framework via de metrcis van TV advertising. Daar zijn de meetbare criteria bereik, frequentie en de kwaliteit van de impressies. In feite, zo melden ze, is het bij Social Media net zo alleen komt bovenop deze criteria de dimensie van beïnvloeder, individu en consument te staan. Je neemt nu in overweging hoe de beïnvloeders te bereiken en hoe deze over te halen een pleidooi voor je brand te brengen. Individuen ontvangen en of volgen via hun sociale netwerken deze pleidooien en zullen, als het goed is, klant worden. En in plaats van impressies werk je als social marketeer met het genereren van betrokkenheid. In het boek van Brian Solis Engage kun je daar meer over lezen.
Met name Guy Powell is geen nieuwkomer op het gebied van marketing metrics. Al eerder schreef hij de boeken Return On Marketing Investement en Marketing Calculator. I n 2005, richtte hij DemandROMI op, een Marketing ROI consultancybureau om B2C en B2B bedrijven te helpen meer winst te halen uit hun marketinginvesteringen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid