Enthousiasme bij lancering Wereldmarketeers


Wereldmarketeers is een kennis- en inspiratieplatform, een beweging van en voor marketeers en ondernemers. Wereldmarketeers wil laten zien, horen en vooral ervaren dat marketing dé aanjager kan zijn van positieve maatschappelijke verandering en daarmee waarde kan creëren voor het bedrijf of merk waarvoor je werkt en jezelf.
De rode draad tijdens de lancering was het onderzoek.”marketeers in duurzame transitie”. In samenwerking met Deloitte, NIMA en Marketresponse die alledrie op hun gebied een voorloper in duurzaamheid zijn is dat onderzoek gerealiseerd. Doel van het onderzoek was in kaart brengen hoe belangrijk duurzaamheid is en wordt voor marketeers, waar marketeers en bedrijven tegenaan lopen bij het verduurzamen, waar kansen en uitdagingen liggen maar vooral ook om te kijken of er voldoende interesse is in hetgeen Wereldmarketeers voor ogen heeft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet onderzoeksrapport werd officieel uitgereikt aan Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme die in zijn dankwoord het initiatief van harte zegt toe te juichen en het belang van persoonlijk leiderschap onderstreept. De onderzoeksresultaten werden met de deelnemers besproken en twee Wereldmarketeers in de dop onderstreepten aan de hand van eigen ervaringen en anekdotes binnen Unilever en Willem & Drees de bevindingen. Ter afsluiting werd in groepen gediscussieerd over wat er nodig is om duurzaamheid met succes in de marketingpraktijk te integreren en welke rol marketeers hebben in het verder brengen van duurzaamheid binnen en buiten hun organisaties. De uitkomsten daarvan bieden weer aanknopingspunten voor nieuwe activiteiten van Wereldmarketeers.
Vanaf volgende week is het onderzoek te donloaden. Nu alvast wat opvallende resultaten. Negen van de tien deelnemers aan het onderzoek zijn ervan overtuigd dat het belang van duurzaamheid voor marketing verder toe zal gaan nemen. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde leaders, followers en laggards op het gebied van duurzame marketing. Daarbij voelen leaders zich erg betrokken bij duurzaamheid en dit onderwerp heeft grote invloed op hun dagelijkse werk, terwijl laggards juist niet erg betrokken of neutraal staan ten opzichte van duurzaamheid. Duurzaamheid heeft weinig invloed op hun werk. Van de leaders zegt 95% intrinsiek gemotiveerd te zijn. Daar voegt 40% idealistische overwegingen aan toe. Alle deelnemers zien barrières voor het implementeren van duurzaamheid zoals kosten en korte termijn denken maar de Leaders werken daar omheen gemotiveerd door de kansen die ze zien. Zo is een grote groep van mening dat duurzame marketing innovatie stimuleert en omzet en concurrentievoordeel creëert. De ondervraagde marketeers geven aan dat het succes van duurzame marketing afhankelijk is van een lange termijn visie en strategie, commitment vanuit het management en beschikbare middelen en budget.
Interesse, ideeën of meedoen?
Heb je suggesties voor activiteiten van Wereldmarketeers? Of ideeën wat Wereldmarketeers voor jou of jouw bedrijf kan betekenen of hoe jij of jouw bedrijf Wereldmarketeers kan ondersteunen? Neem dan contact met ons op via wereldmarketeers@nima.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid