Digibalans


We zijn al ruim een decennium bezig met offline bezigheden te vervangen door de online variant hiervan. Praten werd chatten, spelletjes spelen is nu online gaming en naar school of de bieb gaan vervangen we steeds vaker door e-learning, Google en Wikipedia. Hele sociale netwerken (ja, zo heetten ze ook offline, voordat Facebook kwam) zijn verplaatst naar online gemeenschappen. En om nog verder te gaan lanceerde zelfs old-school ontwerper Valentino een aantal weken geleden zijn eigen online museum.
Waar in de rest van de wereld de jongeren het internet steeds meer beginnen te omarmen, zijn het in West-Europa de babyboomers die zich steeds vaker online laten gelden, meldt ComScore. Gaan we dan langzamerhand naar een totale online maatschappij, waarin het offline bestaan slechts een formaliteit is? Zal in de toekomst het enige beeld dat we van elkaar hebben een niet-representatieve profielfoto zijn?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNog even niet. Zoals Newton al duidelijk formuleerde, volgt er op elke actie een reactie. Waar websites in het begin groot werden door offline te adverteren, kan het ook andersom. Online promotie gebruiken voor offline bezigheden.
Eerst waren er de datingsites. Mensen ontmoeten elkaar online en gaan vervolgens offline daten. Gezien het grote aanbod aan deze sites kan er gesteld worden dat dit concept een succes is. Het gaat nu een stukje verder. Eerder deze week werd ook duidelijk dat de markt voor online sociale netwerken inmiddels verzadigd is. Grote publiekstrekkers als FourSquare worden afgedaan als "nonsensediensten". Onterecht of niet, de verwachting is dat dit soort diensten in de toekomst zullen verdwijnen.
Tegelijkertijd is er de opkomst van diensten zoals Gidsy en Meetup. Deze diensten sporen online mensen aan om offline bezig te gaan. Wandelingen door steden, workshops schilderen, yogalessen en wijnproeverijen zijn slechts enkele voorbeelden. Er blijkt een grote markt te zijn voor dit soort sites en er wordt enthousiast gereageerd op het idee. Misschien waren we toe aan iets nieuws?
Ik denk het niet. Ik denk dat we het afgelopen decennium hebben geëxperimenteerd met het internet. Wat is handig om online te doen en wat is handig om offline te houden. Laverende op deze zee van vragen en try-outs komen we langzamerhand tot antwoorden. Sommige zaken horen nu eenmaal niet online of met iedereen gedeeld te worden. Voor andere zaken is het internet het perfecte platform.
Al is elk lied ter wereld via iTunes verkrijgbaar, een offline liveconcert blijft en blijkt onvervangbaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid