'Detailhandel moet toegevoegde waarde tonen'
Deze komen niet uit alleen uit eigen land, maar bijvoorbeeld ook uit India en China, concludeert het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het presenteerde tijdens haar jubileumcongres vier mogelijke toekomstscenario’s over hoe de detailhandel er in 2020 uit kan zien.
Het HBD heeft een groot aantal ondernemers, werknemers en (detailhandels)deskundigen gevraagd naar zekere en onzekere trends. Deze vormen de basis voor de scenario's. Zo zoekt de consument naar beleving, weet hij, dankzij internet, alles over een product en zijn er legio kanalen om een product te kopen.
Het zijn ontwikkelingen waar de detailhandel een antwoord op moet vinden om de consument aan zich te blijven binden. De vier scenario's bieden zowel kansen als bedreigingen voor de detailhandel. Niet alleen op het gebied van de ruimtelijke ordening, maar als het gaat om openingstijden, consumentenbescherming, privacy, importbeperkingen, et cetera.
Dat weerhoudt bijvoorbeeld fabrikanten met een sterk merk er niet van zich in de detailhandel te storten. Ze richten zich rechtstreeks tot de consument met eigen winkels, franchisewinkels, maar ook via internet. Ze maken slim gebruik van ict en van logistieke dienstverleners.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid