Nederlander heeft weinig met groene merken


Ook ethiek en merkhistorie moet bij Nederlanders wijken voor nuchtere merkwaarden als kwaliteit, persoonlijke ervaring en ‘waar voor je geld’, zo blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands, dat uitgeverij Reader’s Digest voor het zevende jaar op rij heeft uitgevoerd in vijftien Europese landen. In totaal deden ruim 24 duizend consumenten aan het onderzoek mee, waaronder 1232 Nederlanders.
Waar Nederlands consumenten zich het minst milieubewust tonen bij de waardering van een merk (53 procent ten opzicht van het Europese gemiddelde van 64 procent), blijken Engelsen juist het meest milieubewust. Ook laten Nederlanders hun vertrouwen in een merk in beperkte mate afhangen van de ethische standaard die aanbieders van consumentenproducten demonstreren. Na de Fransen trekken Nederlanders zich hier het minst van aan, terwijl de Britten ook op dit vlak het meest positief reageren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNederlandse consumenten laten zich niet echt leiden door de geschiedenis van een merk of de maatschappelijke betrokkenheid van de producent. De Tsjechen zijn het meest gevoelig voor merkhistorie, terwijl de Hongaren het meest positief in Europa reageren op de maatschappelijke betrokkenheid van producenten.
Uit het onderzoek komen Nederlanders naar voren als ‘het toonbeeld van de nuchtere consument’. Reader’s Digest peilde het vertrouwen in 37 productcategorieën op de Nederlandse markt. Daarvan maakten twintig categorieën deel uit van het algemene Europese onderzoek. In deze internationale categorie bleek Nokia zowel in Nederland als in Europa het meest vertrouwde merk te zijn in zijn eigen categorie (62 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid