Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander heeft weinig met groene merken

De Nederlandse consument lijkt in vergelijking met andere Europese landen minder gevoelig voor ‘groene’ merken die zich betrokken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook ethiek en merkhistorie moet bij Nederlanders wijken voor nuchtere merkwaarden als kwaliteit, persoonlijke ervaring en ‘waar voor je geld’, zo blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands, dat uitgeverij Reader’s Digest voor het zevende jaar op rij heeft uitgevoerd in vijftien Europese landen. In totaal deden ruim 24 duizend consumenten aan het onderzoek mee, waaronder 1232 Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Waar Nederlands consumenten zich het minst milieubewust tonen bij de waardering van een merk (53 procent ten opzicht van het Europese gemiddelde van 64 procent), blijken Engelsen juist het meest milieubewust. Ook laten Nederlanders hun vertrouwen in een merk in beperkte mate afhangen van de ethische standaard die aanbieders van consumentenproducten demonstreren. Na de Fransen trekken Nederlanders zich hier het minst van aan, terwijl de Britten ook op dit vlak het meest positief reageren.

Nederlandse consumenten laten zich niet echt leiden door de geschiedenis van een merk of de maatschappelijke betrokkenheid van de producent. De Tsjechen zijn het meest gevoelig voor merkhistorie, terwijl de Hongaren het meest positief in Europa reageren op de maatschappelijke betrokkenheid van producenten.

Uit het onderzoek komen Nederlanders naar voren als ‘het toonbeeld van de nuchtere consument’. Reader’s Digest peilde het vertrouwen in 37 productcategorieën op de Nederlandse markt. Daarvan maakten twintig categorieën deel uit van het algemene Europese onderzoek. In deze internationale categorie bleek Nokia zowel in Nederland als in Europa het meest vertrouwde merk te zijn in zijn eigen categorie (62 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in