San Jaarboek Online?
Gisteravond was ik aanwezig bij de uitreiking van het SAN jaarboek 2007. Een gezellig evenement van marketing mensen onder elkaar die de aftrap geven van de jaarlijkse jurering van elkaars werk zodat ze ergens in mei kunnen vertellen welke marketing campagne het mooist is geweest.
Prachtig concept natuurlijk want we willen allemaal weten wie nu eigenlijk het beste is in zijn vak. Maar tijdens de uitreiking viel me op dat het een unicum was dat er dit jaar wel twee DVD's bij het boek werden geleverd. Ik had zelf gedacht dat het boek wel op dit twee DVD's zou passen, maar misschien is dat te simpel.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaTerwijl ik nog het aantal pagina's van het prachtige acht kilo wegende full-color boek zat in te schatten hoorde ik opeens de vraag of het publiek dit jaar ook eens online wilde gaan kijken. Wat bleek, vorig jaar waren voor het eerst ook de online marketing campagnes te bekijken en wel via het internet. Maar vorig jaar hadden deze internet pagina's hadden geen enkele bezoeker gehad! Niet één jurylid had de moeite genomen om op het internet te kijken, ze bleven liever bladeren in hun boek.
Na afloop geloofde ik het allemaal niet zo en sprak eens met wat marketing mensen uit het Fast Moving Consumer Goods segment en vroeg naar hun strategie van online marketing campagnes. Ze keken me een beetje glazig aan en vertelden dat ze er wel iets aan deden maar niet precies wisten wat. Dat kwam trouwens vooral omdat het door andere mensen binnen hun bedrijf werd afgehandeld. Want ja, hun werk ging toch over winkels, en schappen en de vier P's enzo. Juist.
Ik was met stomheid geslagen. Is het voor deze snelle, jonge, hippe marketing mensen dan echt zo moeilijk om te begrijpen dat de televisie en print niet zaligmakend meer is in de marketingwereld? Dat de groei van internet niet meer zit bij de jongeren (99% online) maar dat vooral op dit moment de seniorenmarkt de grootste stijger is?
Ik ben zou er wel eens bij willen zijn wanneer ze tijdens een helder moment onder de douche opeens begrijpen dat online marketing veel meer is dan een leuk cross-media conceptje waar online een spelletje gespeeld kan worden of een prijscode ingevuld kan worden. Wedden dat ze dan keihard onderuit glijden? Waarschijnlijk nog over hun eigen zeepmerk ook?
Er is gelukkig nog wel hoop! Dit jaar is voor het eerst Lost Boys genomineerd voor de prijs voor Bureau van het Jaar. Ze zijn nog wel een vreemde eend in de bijt, maar het is een begin.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid