Overslaan en naar de inhoud gaan

De vier fases die je moet doorlopen voor structureel hogere conversie

A/B Testing is meer dan een trucje uit de toolbox van de online marketeer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Cristian van Nispen 

related partner content for mobile comes here

&;160% toename in conversie ratio bestaat niet.&; &;90% van de testuitkomsten zijn leugens.&; &;Slechts 1 op de 5 testen bevat een echte winnaar.&;

Enkele quotes die ik vorige week heb opgetekend tijdens verschillende sessies op , die de online marketeer in eerste instantie misschien zullen ontmoedigen, maar die tegelijk de volwassenheid aantonen van het A/B testing vak. Met het presenteren van cases waarbij &;de groene knop voor 150% extra conversie zorgt&; kom je heden ten dage niet meer weg!

onderstreepte deze ontwikkeling, met een eigen variant op de Gartner Hype Cycle. Net als bij technologische innovatie, is er sprake van een vast patroon. Elke organisatie die een begint maakt met A/B testen, doorloopt volgens Morys dezelfde vier fases. Waarbij het doel is om zo snel mogelijk in de laatste te komen.

  • Hype - De organisatie heeft zojuist A/B testing ontdekt. De conversie verhogende uitkomsten vliegen om de oren, testen gebeurt in het wilde weg.
  • Desillusie - De organisatie komt er achter dat lang niet elke test deze gigantische verschillen waarmaakt. De gouden bergen blijken niet te bestaan.
  • Inzicht - De organisatie zet door en gaandeweg leert men hoe men resultaten moet interpreteren en welke testen impact hebben. Ook begint het opzetten van een teststrategie.
  • Productiviteit - De organisatie slaagt erin om A/B testing effectief in te zetten. Niet elke test levert een winnaar op, maar door kort cyclisch testen, lukt het om structureel de conversieratio te verhogen.

Bewust onbekwaam?
Ik weet, toegeven dat je nog in die eerste fase zit en eigenlijk &;maar wat aan het rond testen bent&;, kan best confronterend zijn. Maar misschien is het de realiteit. De uitdaging is, om teleurstelling of desillusie over de resultaten om te zetten naar een structurele aanpak.

Dat je begint in de hypefase is niet raar of slecht. Sterker, het is de enige manier. Iedereen zal eerst ervaring moeten opdoen, fouten maken. Dat je je eigen ongelijk kunt bewijzen, vind ik zelfs nog waardevoller dan dat je die 200% toename in conversie kunt behalen. Je leert er meer van en wordt je zelf bewuster van het belang van een goede teststrategie.

Maar hoe maak je nu die volgende stappen? Conrad.nl, Kaartje2Go en Nationale Nederlanden vertelden alle drie hoe zij dit aanpakken. In hoofdlijnen komt het neer op hetzelfde: door in een vast ritme webstatistieken te analyseren of feedback te verzamelen, hypotheses en varianten uit te werken, te testen, uitkomsten te analyseren en - bij succes - te implementeren.

Continu doortesten
Natuurlijk heeft niet iedere organisatie de luxe van een vast intern team, met daarin een analist, online marketeer, developer en een designer. Zeker niet als je pas aan het begin van de Hype Cycle staat. Zodra je echter een nieuwe site of release uitbrengt, zitten precies die disciplines in je team. Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is al testend gaan optimaliseren

Langzaam schuift A/B testing zo op; van een trucje uit de toolbox van de online marketeer naar het hart van de online organisatie. Die verschuiving kan mij niet snel genoeg gaan!

Cristian van Nispen is Online Marketeer bij Tam Tam

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in