Overslaan en naar de inhoud gaan

5 gouden regels voor een succesvolle samenwerking met Youtubers

Waarom gebruiken merken YouTube zo weinig effectief?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Ruben Cusell

related partner content for mobile comes here

YouTube is hot en YouTubers zijn booming. Het bewijs: aanstaande zaterdag vindt het allereerste YouTube-festival www.veed.nl plaats. YouTube-artiesten als , en zijn niet alleen creatieve programmamakers, het zijn merken geworden. Dat roept automatisch de omgekeerde vraag op: kun je als merk ook een YouTube artiest worden? Consumenten die op zoek gaan naar jouw laatste video. Of lid worden van jouw kanaal doordat je ze entertaint, verrast, inspireert, emotioneert, informeert. Je zou zeggen, doet u mij d’r maar zo één. Dus waarom gebruiken merken en bedrijven YouTube dan nog zo weinig? Of eigenlijk, nog zo weinig effectief?

Home made filmpjes

Ik zie met regelmaat dat marketeers YouTube, in vergelijking met televisie, nog steeds als een plek zien voor home made filmpjes. Of als dump van alle filmpjes die ooit zijn gemaakt (vaak commercials). Enigszins gechargeerd? Misschien. Toch is het gek dat er nog relatief weinig wordt geïnvesteerd in een duurzame YouTube strategie. Want het is niet alleen het grootste on-demand video platform met meer dan een miljard leden, het is na Google ook de grootste zoekmachine. Het is niet voor niets dat partijen als en  flink in YouTube-artiesten investeren.

4 miljoen abonnees

Wat kun je doen als merk? Een totaal eigen YouTube kanaal uit de grond stampen heeft tijd nodig. Red Bull heeft zijn ruim 4 miljoen abonnees echt niet binnen een jaar verworven. Of twee. Of vijf (Red Bull begon op 22 september 2006). Je moet bereid zijn om hoogwaardige video’s te maken, die exclusief voor je YouTube kanaal zijn. En dan moet je ook nog minimaal één keer per week een nieuwe video uploaden. Elke video moet nieuw en spraakmakend zijn. En een herkenbaar format hebben. Dus je hebt creatiekracht nodig. Verder moet je een lange adem hebben. Kijkers moeten je formule immers leren kennen. En hopelijk waarderen. Het vraagt dus om nogal wat commitment. Dat kan begrijpelijkerwijs afschrikken. Maar ja, áls het lukt.

Videomakers

Een andere optie is om samen te werken met YouTubers die hun sporen al verdiend hebben. Videomakers die hun eigen kanalen hebben opgebouwd. Die weten hoe ze verhalen moeten vertellen op YouTube. Niet alleen richting tieners en twintigers, maar ook dertigers. Dergelijke samenwerkingen kunnen enorm impactvol zijn. Maar er zijn wel spelregels. Hieronder een paar basisregels:

1. Vertrouw op de creativiteit van de YouTuber. Geef kaders mee, geen invulling. Kortom, de strategie kan je bepalen, de creativiteit niet.

2. Doe je huiswerk. Verdiep je in het kanaal. Past het wel bij je merk? En minstens even belangrijk, past het format van de YouTuber bij het verhaal dat jij samen met hem of haar wil vertellen.

3. Wees onmisbaar. Creëer een setting die zonder jou niet kan worden gerealiseerd. Dat kan heel simpel door de financiële middelen te bieden waarmee de productie nog beter wordt. Nog mooier is om toegang te bieden tot een event dat alleen jij als merk mogelijk kan maken. Zo nam Vodafone onder meer mee naar hun Run DMC concert in Londen ter ere van hun 30-jarig bestaan.

4. Start vanuit de fan van het kanaal, niet vanuit het merk. De fans van YouTubers hebben bewust gekozen om abonnee te worden op hun kanaal. Denk dus vanuit die fans. Dat doet de YouTuber ook. Vanuit dat gemeenschappelijk belang kun je waanzinnige dingen optuigen.

5. Wees transparant over je rol. Natuurlijk heb je een commercieel belang. Is dat erg? Nee hoor. De kijkers weten echt wel hoe het werkt. Zo lang jij als merk maar bijdraagt aan een moddervet filmpje

Om terug te komen op de vraag, waarom wordt YouTube zo ineffectief gebruikt door veel merken en marketeers? Voor een groot deel vanwege het gebrek aan kennis over hoe YouTube precies werkt en hoe je effectief tot deze wereld kan toetreden. Overkomelijk lijkt me. Dat biedt dus volop kansen!

Ruben Cusell is strateeg bij Het PR Bureau

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in