Overslaan en naar de inhoud gaan

De hele wereld houdt van Ikea

Je komt voor een bijzettafeltje en verlaat met een kar vol glaswerk, fotolijstjes, kaarsen en andere spullen die je nodig bleek te hebben…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ikea is enorm. Bekend en geliefd over de hele wereld, en de lieveling van vele retailspecialisten bovendien. Sinds oprichter Ingvar Kamprad (79) in 1943 startte met verkopen van pennen en kerstkaarten hanteerde hij al het credo ‘een beter leven voor velen’. En inderdaad heeft hij voor de middenklasse wereldwijd design bereikbaar gemaakt. De merkbekendheid is veel groter dan het bedrijf in feite is; in de landen waar Ikea zit heeft het een marktaandeel tussen de 5 en 10 procent, er is dus nog zat ruimte voor groei. In de V.S. heeft Ikea pas 50 winkels, dat moeten er in 2010 100 zijn. Maar in Europa zijn het er al 160.

related partner content for mobile comes here

Ikea onderzoekt continu hoe de productiekosten omlaag kunnen; de Klippan-bank kostte in 1999 nog 354 dollar, in 2006 wordt dat 202 dollar. Maar terwijl de prijzen zakken, stijgt de winst – 15 procent in 2005. Die groei bewerkstelligen ze door een razendsnelle uitrol van nieuwe winkels. Verder houden ze je zo lang mogelijk binnen; door de cirkelvormige inrichting zie je, als je maar stug door blijft lopen, alles. En onderweg kom je bakken tegen met spullen die de indruk wekken zo onwaarschijnlijk goedkoop te zijn, dat ze bijna als vanzelf in je kar belanden. Aan die groei zit wel een limiet. Meer dan 20 winkels per jaar openen gaat niet, want die kunnen ze niet beleverd krijgen.

Bron: Business Week

Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in