De hele wereld houdt van Ikea


Ikea is enorm. Bekend en geliefd over de hele wereld, en de lieveling van vele retailspecialisten bovendien. Sinds oprichter Ingvar Kamprad (79) in 1943 startte met verkopen van pennen en kerstkaarten hanteerde hij al het credo ‘een beter leven voor velen’. En inderdaad heeft hij voor de middenklasse wereldwijd design bereikbaar gemaakt. De merkbekendheid is veel groter dan het bedrijf in feite is; in de landen waar Ikea zit heeft het een marktaandeel tussen de 5 en 10 procent, er is dus nog zat ruimte voor groei. In de V.S. heeft Ikea pas 50 winkels, dat moeten er in 2010 100 zijn. Maar in Europa zijn het er al 160.
Ikea onderzoekt continu hoe de productiekosten omlaag kunnen; de Klippan-bank kostte in 1999 nog 354 dollar, in 2006 wordt dat 202 dollar. Maar terwijl de prijzen zakken, stijgt de winst – 15 procent in 2005. Die groei bewerkstelligen ze door een razendsnelle uitrol van nieuwe winkels. Verder houden ze je zo lang mogelijk binnen; door de cirkelvormige inrichting zie je, als je maar stug door blijft lopen, alles. En onderweg kom je bakken tegen met spullen die de indruk wekken zo onwaarschijnlijk goedkoop te zijn, dat ze bijna als vanzelf in je kar belanden. Aan die groei zit wel een limiet. Meer dan 20 winkels per jaar openen gaat niet, want die kunnen ze niet beleverd krijgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Business Week
Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid