Consumentenvertrouwen groeit wereldwijd


De Consumer Confidence Index die ACNielsen in 2005 introduceerde, steeg van 92 punten in mei 2005 tot 98 in november 2005, waarbij tweederde van de deelnemende landen een stijging zag.
Nederland scoort met 96 punten op de index net iets hoger dan Europa, dat met een index van 95 voorzichtig blijft over het economische herstel. De meest optimistische consumenten wonen in Azië (vooral in India), de Pacific regio, en Noord-Amerika.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe resultaten van het onderzoek lijken in lijn te zijn met de vooruitzichten van de Europese Commissie, die een economisch herstel voorziet van 1,9 procent in 2006 en 2,1 procent in 2007. Bovendien verwacht men voor de komende 12 maanden een daling van de werkloosheid van 8,7 procent naar 8,1 procent. “(...) Het onderzoek geeft aan dat de vooruitzichten voor werk het afgelopen half jaar behoorlijk zijn verbeterd in België, Nederland, Zweden, Finland en Spanje. Men scoort nog steeds onder het gemiddelde, maar er is een stijgende, positieve trend waar te nemen”, volgens Frank Martell, CEO ACNielsen Europa.
De Nederlandse consument ziet de toekomst nu wat zonniger in dan een half jaar eerder. Zo’n 63 procent heeft alle vertrouwen in de perspectieven op het gebied van werk. In mei 2005 was dat 22 procent.
Hoewel het consumentenvertrouwen groeit en ook het aantal mensen dat positief is over hun financiële perspectieven voor 2006 toeneemt (vooral in Europa en Noord-Amerika), is de consument nog wel voorzichtig met het uitgeven van zijn geld. Men is dan wel positief over de financiële situatie (59 procent), tegelijkertijd is volgens de consument niet de tijd om spullen aan te schaffen die nodig zijn of die men misschien graag wil hebben (61 procent). En meer mensen zetten hun geld liever op een spaarrekening dan het uit te geven (40 procent in november 2005 tegenover 36 procent in mei 2005). Dat geldt ook voor Nederlanders: 40 procent zet graag wat geld opzij en staat daarmee binnen Europa op een gedeelde vierde plaats met België.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid