Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen groeit wereldwijd

Consumenten krijgen meer vertrouwen in hun locale economie, de vooruitzichten met betrekking tot werk en hun persoonlijke financiële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Consumer Confidence Index die ACNielsen in 2005 introduceerde, steeg van 92 punten in mei 2005 tot 98 in november 2005, waarbij tweederde van de deelnemende landen een stijging zag.

related partner content for mobile comes here

Nederland scoort met 96 punten op de index net iets hoger dan Europa, dat met een index van 95 voorzichtig blijft over het economische herstel. De meest optimistische consumenten wonen in Azië (vooral in India), de Pacific regio, en Noord-Amerika.

De resultaten van het onderzoek lijken in lijn te zijn met de vooruitzichten van de Europese Commissie, die een economisch herstel voorziet van 1,9 procent in 2006 en 2,1 procent in 2007. Bovendien verwacht men voor de komende 12 maanden een daling van de werkloosheid van 8,7 procent naar 8,1 procent. “(...) Het onderzoek geeft aan dat de vooruitzichten voor werk het afgelopen half jaar behoorlijk zijn verbeterd in België, Nederland, Zweden, Finland en Spanje. Men scoort nog steeds onder het gemiddelde, maar er is een stijgende, positieve trend waar te nemen”, volgens Frank Martell, CEO ACNielsen Europa.

De Nederlandse consument ziet de toekomst nu wat zonniger in dan een half jaar eerder. Zo’n 63 procent heeft alle vertrouwen in de perspectieven op het gebied van werk. In mei 2005 was dat 22 procent.
Hoewel het consumentenvertrouwen groeit en ook het aantal mensen dat positief is over hun financiële perspectieven voor 2006 toeneemt (vooral in Europa en Noord-Amerika), is de consument nog wel voorzichtig met het uitgeven van zijn geld. Men is dan wel positief over de financiële situatie (59 procent), tegelijkertijd is volgens de consument niet de tijd om spullen aan te schaffen die nodig zijn of die men misschien graag wil hebben (61 procent). En meer mensen zetten hun geld liever op een spaarrekening dan het uit te geven (40 procent in november 2005 tegenover 36 procent in mei 2005). Dat geldt ook voor Nederlanders: 40 procent zet graag wat geld opzij en staat daarmee binnen Europa op een gedeelde vierde plaats met België.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in