Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA: Code Social Marketing

De snel veranderende markt van sociale media roept vraagtekens op. Is die koffie écht zo lekker, of heeft de twitteraar een dubbele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De snel veranderende markt van sociale media roept vraagtekens op. Is die koffie écht zo lekker, of heeft de twitteraar een dubbele agenda? De wil hier met de Code Social Marketing regels voor opstellen. DDMA publiceert de eerste versie van deze Code online op de , waar iedereen input kan leveren.

related partner content for mobile comes here

Het is niet de bedoeling het waarom van de Code ter discussie te stellen, maar juist zoveel mogelijk op- en aanmerkingen te verzamelen over de concrete tekst. Wat is onduidelijk, ondoenlijk of juist goed geregeld? Het streven is deze Code onderdeel te laten uitmaken van de Nederlandse Reclame Code, waarmee hij voor de hele branche bindend wordt.

Bas van den Beld, Social Marketing Ambassador bij de DDMA hoopt op een constructieve dialoog: ‘Input is voor ons van groot belang, het gaat immers over social. Bovendien is de Code niet alleen relevant voor organisaties die zich online manifesteren, maar juist ook voor diegenen die zich bezig houden met het ‘vermarkten’ van hun producten op een interactieve manier, gebruik makend van de relaties en klanten die ze al hebben.’

Doel en middel

Het doel van de code is het behouden van de waarde van meningen over producten. Dit moet worden bereikt door transparantie te verplichten in zaken die de geloofwaardigheid van die mening kunnen aantasten. De code richt zich daarom op meningen die (mede) ontstaan in het verlengde van marketinginitiatieven. Dit is het geval wanneer er een relatie bestaat tussen degene die een mening geeft over een product of dienst en de producent hiervan. Om een eerlijk oordeel over een mening te vormen, moet een lezer deze informatie hebben. Kort samengevat wil de DDMA dat mensen niet misleid worden.

Het middel dat deze code hiervoor verplicht stelt is ‘openbaren’. Als een mening (mede) ontstaat door een marketinginitiatief, moet dat op een voor de lezer begrijpelijke manier duidelijk gemaakt worden. Ook als een mening hier niet door is beïnvloed.

Alle input wordt meegenomen in het opstellen van een tweede conceptversie van de Code. De definitieve Code wordt vervolgens bij DDMA-leden in stemming gebracht, waarna hij geldt voor de achterban. Daarna wordt de Code aangeboden aan de Stichting Reclame Code, waarmee hij – indien goedgekeurd – zal gelden voor de hele branche.

De code is hier te lezen:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in