Overslaan en naar de inhoud gaan

Crowdfunding breekt door bij consumenten

Eén op de tien consumenten heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding projecten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Crowdfunding krijgt duidelijk voet aan de grond in Nederland. Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope vast na een marktonderzoek onder ruim 2 duizend respondenten. Eén op de tien consumenten heeft het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding projecten voor producten, diensten of kleinschalige goede doelen. Het komende jaar verwacht een kwart van de Nederlanders te gaan participeren in crowdfunding. Vertrouwen en duidelijkheid over het risico en rendement is een belangrijke voorwaarde om te participeren.

Eén op de tien participeert in crowdfunding
Het afgelopen jaar heeft 10% van de Nederlanders deelgenomen aan crowdfunding projecten. Het aantal projecten waaraan men deelneemt is nog beperkt. Drie op de vijf investeren in één project. Nog eens 20% investeert in twee projecten. De totale crowdfundingmarkt in 2015 wordt door Multiscope geschat op ongeveer €150 miljoen. Crowdfunding is voor Nederlanders nog vooral liefdewerk oud papier. Investeringen zijn vooral nog kleinere bedragen. Tweederde betaalt maximaal €100. Deelname aan crowdfunding is voor consumenten nog met name gericht op doneren of sponsoren van de initiatiefnemers. Slechts een op de vijf deelnemers investeert in crowdfunding projecten om het geïnvesteerde bedrag (met of zonder rente) terug te krijgen of om te delen in de winst.

Nederlanders positief ten opzichte van crowdfunding
Driekwart van de Nederlanders staat positief tegenover crowdfunding. Komend jaar verwacht een kwart van de consumenten wellicht deel te nemen aan dergelijke projecten. Zij vinden het belangrijk om leuke en kleine initiatieven een kans te geven en om de initiatiefnemers te helpen met hun ideeën. De initiatiefnemers hoeven niet per se vrienden of bekenden te zijn. Van de huidige participanten doet de helft dit momenteel al in projecten van onbekenden.

related partner content for mobile comes here

Aansluiten bij eigen interesse en beleving
Bij deelname aan crowdfunding is het belangrijk dat het project aansluit bij de interesses en beleving van de participant. Uiteraard moet men ook vertrouwen hebben in het project en moet het rendement opleveren. Als men investeert wil 45% het geleende geld uiteindelijk terug (met of zonder rente) of delen in de winst. Gebrek aan geld is de belangrijkste reden om geen projecten te ondersteunen. Daarnaast is het voor sommige nog onduidelijk wat het exact inhoudt of heeft men geen vertrouwen in crowdfunding. Meer duidelijkheid rondom rendement en de zekerheid die een project kan bieden is een belangrijke voorwaarde om eerder deel te nemen aan crowdfunding projecten.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel (18+), waarbij in totaal 2.054 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Daarvan hebben 204 respondenten het afgelopen jaar deelgenomen aan crowdfunding projecten. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse populatie. In dit onderzoek zijn zowel producten, diensten als kleinschalige goede doelen meegenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in