Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten ergeren zich vooral aan niet-werkende afmeldlinks

De DDMA kreeg in 2014 232 vragen en klachten binnen bij het online klachtenloket Privacywaarborg. 80% van de klachten betrof een incorrecte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo staat te lezen in het jaarverslag van 2014  van de DDMA Privacy Autoriteit.  

related partner content for mobile comes here

Maar liefst  80% van de meldingen op www.privacywaarborg.nl (dat waren 160 personen) ging over een niet-werkende afmeld-link. Consumenten stelden daarnaast de meeste vragen over de cookiebanners.

Over online prijsvragen en enquêtes werd ook geklaagd. Mensen realiseren zich volgens de DDMA onvoldoende dat zij, wanneer zij hieraan meedoen, in de regel reclamemails  zullen krijgen. Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken.

Aard van de klachten
Driekwart van de binnengekomen meldingen werd overigens opgelost nadat de DDMA Privacy Autoriteit contact zocht met het bedrijf in kwestie.  Carel Rog, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit licht toe: ‘Omdat wij de meldingen doorgeven aan de organisaties, ontstaat een win-winsituatie. Organisaties kunnen rechtstreeks contact opnemen met de consument en de klacht oplossen voor die tot irritatie leidt.’

Slechts 30% van de meldingen had betrekking op organisaties die het Privacy Waarborg voeren.  Rog: ‘In 70% van de gevallen heeft de consument ons via een omweg gevonden, aangezien de betreffende organisaties geen Privacy Waarborg hebben.’ In ongeveer 10% van de gevallen bleek de klacht ongegrond. Mensen hebben een afmeldlink over het hoofd gezien, of begrepen niet dat zij nog gebeld konden worden door organisaties waar zij klant werden, na een inschrijving in het Bel-me-niet register.

Cookies
Ook cookie pop-ups leidden bij consumenten tot irritatie. Consumenten zijn verward wanneer deze, ook als zij geen cookies accepteren, toch worden geplaatst, aldus DDMA. Meestal betrof het zogenaamde functionele cookies, die geen surfgedrag volgen en dus niet onder de cookiewet vallen. Ook de cookiewall hield de gemoederen bezig. Websites mogen in principe bezoekers weigeren als zij geen cookies accepteren, en consumenten kwamen naar het Privacy Waarborg loket om dit te verifiëren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in