Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument mijdt super in avonduren

Nederlanders doen 's avonds nog amper boodschappen in de supermarkt. De omzet van supers in de avond bereikte vorig jaar haar absolute…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek door het bureau Gfk, dat vorige week in het Algemeen Dagblad werd gepresenteerd. Het gemiddelde omzetaandeel van supermarkten in de avond daalde naar 9,1 procent, het laagste punt ooit. Vorig jaar werd nog 9,5 procent van de omzet behaald in de uren na zes uur 's avonds, ook al een lager percentage ten opzichte van een jaar eerder. In 1999 stond het hoogste omzetaandeel ooit op 10,4 procent.

related partner content for mobile comes here

’Er is absoluut sprake van een trend’, licht directeur Joop Holla van Gfk toe. ‘De openingstijden zijn niet voor alle supermarkten gelijk, dus dat heeft wel invloed op de cijfers’, merkt hij op. Als oorzaak wijst Holla op het onveilige gevoel van consumenten op straat. ‘Met name in grote steden lijken gezinnen met kinderen niet zo laat nog naar de supermarkt te willen.’

Met name de traditionele koopavonden, op donderdag en vrijdag, moeten het ontgelden. Werd er in 1997 nog gemiddeld 72,3 procent van de avondomzet op die dagen behaald, in 2004 is dit percentage gedaald naar 60,9 procent. Een daling van 11,4 procent.

De meeste boodschappen worden nog altijd 's middags (tusen twaalf- en zes uur) gedaan, gemiddeld 50,5 procent van de totale omzet wordt dan binnengehaald. De ochtend (tot twaalf uur) volgt met een aandeel van 40,4 procent.

Supermarktconcern Laurus (Konmar, Edah en Super de Boer) heeft ook te maken met een dalende omzet in de avonduren. Zij stellen de openingstijden echter niet ter discussie. ‘We bekijken per vestiging welke tijden gepast zijn. Als de openingstijd niet rendabel blijkt, veranderen we dat’, laat een woordvoerster weten.
Albert Heijn (AH) zegt in het AD de openingstijden voor de 700 winkels niet te veranderen. AH is van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds geopend; soms tot negen- of tien uur 's avonds. ‘Het komt incidenteel voor dat een vestiging eerder sluit. Maar de ruimere openingstijden blijven in het algemeen gehandhaafd’, laat een woordvoerster weten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in