Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinese hamburgers

Wereldmerken zoeken het evenwicht tussen hun globale merkidentiteit en lokale smaken en gewoontes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Is de boodschap die wij als merk uitdragen in China precies dezelfde als in de Verenigde Staten of in Zuid Afrika? Met die vraag worstelen momenteel veel multinationals. De globalisering van de markt brengt hen in de verleiding om de vraag met ‘ja’ te beantwoorden. Maar gezien de steeds sterkere neiging van de consument om zijn culturele identiteit weerspiegeld te willen zien in de merken die hij koopt, moet het antwoord toch ontkennend zijn.
Neem McDonald’s. ’s Werelds grootste fastfoodketen is erin geslaagd de balans te vinden tussen het handhaven zijn brand message (‘wij zijn een familierestaurant’) en aansluiten bij wat en hoe er in een land gegeten wordt. Zo staat McDonald’s in India voor betaalbaar Westers eten -wat in dat land dus juist aantrekkelijk exotisch is, en in China - waar mannen de dienst uitmaken - voor een plek waar ook moeders met kinderen zich op hun gemak voelen. En in Zuid-Afrika berust het succes van de hamburgerketen vooral op de mond-tot-mondreclame die de meestal zwarte franchisehouders ervoor maken.

related partner content for mobile comes here

Bron: Marketing News

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in