Chinese hamburgers
Is de boodschap die wij als merk uitdragen in China precies dezelfde als in de Verenigde Staten of in Zuid Afrika? Met die vraag worstelen momenteel veel multinationals. De globalisering van de markt brengt hen in de verleiding om de vraag met ‘ja’ te beantwoorden. Maar gezien de steeds sterkere neiging van de consument om zijn culturele identiteit weerspiegeld te willen zien in de merken die hij koopt, moet het antwoord toch ontkennend zijn.
Neem McDonald’s. ’s Werelds grootste fastfoodketen is erin geslaagd de balans te vinden tussen het handhaven zijn brand message (‘wij zijn een familierestaurant’) en aansluiten bij wat en hoe er in een land gegeten wordt. Zo staat McDonald’s in India voor betaalbaar Westers eten -wat in dat land dus juist aantrekkelijk exotisch is, en in China - waar mannen de dienst uitmaken - voor een plek waar ook moeders met kinderen zich op hun gemak voelen. En in Zuid-Afrika berust het succes van de hamburgerketen vooral op de mond-tot-mondreclame die de meestal zwarte franchisehouders ervoor maken.
Bron: Marketing News
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid