Reclamebranche verwacht stijging resultaat naar 10 pct
Dat blijkt uit de Vea Thermometer Oktober 2006, waarin de Vereniging van communicatie-adviesbureaus haar leden ondervraagt over bedrijfseconomische ontwikkelingen en verwachtingen.
Adformatie meldt vandaag dat aan het begin van het laatste kwartaal van 2006 een stijging van het inkomen van de bureaus wordt verwacht met ruim 9 pct ten opzichte van 2005. De personeelskosten zullen stijgen met 8,7 pct. Een en ander mondt dus uit in een verwacht resultaat voor belastingen voor 2006 van circa 10 pct van het bureau-inkomen.
De verbetering van het resultaat is het sterkst bij de kleine bureaus (tot vijftien medewerkers), direct gevolgd door de middelgrote bureaus (vijftien tot veertig fte’s) en active marketingbureaus (dm/sp en online). De werkgelegenheid in de branche nam volgens de Vea in de periode oktober 2005 ‒ oktober 2006 toe met 5,3 pct. Daarnaast stonden er in oktober 2006 voor nog zo’n zelfde percentage vacatures uit.
Vea-directeur Frans Blanchard is tevreden met de verbetering van het resultaat bij de aangesloten bureaus. Hij wijst er gelijktijdig op dat van de weg naar het normresultaat nog eenderde is te gaan en dat er ook geïnvesteerd moet worden: ‘Internationaal geldt een bedrijfsresultaat van 15 à 20 pct van het bureau-inkomen als norm. Dat is zo’n 2,5 à 4 pct van het klantenbudget. Daarvan hebben we nu tweederde gerealiseerd en dus nog eenderde te gaan. Verder is de arbeidsmarkt krap en is het gevecht om talentvolle medewerkers heftiger dan ooit.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe branche verwacht voor 2007 een verder aantrekkende markt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid