‘Boycot Albert Heijn wegens taalverloedering’
De Stichting Taalverdediging roept op tot een boycot van producten van supermarktconcern Albert Heijn. In de najaarsnieuwsbrief die deze week uitkwam, roept de organisatie op de ondernemer te negeren omdat Albert Heijn ‘de Nederlandse taal en daarmee zijn Nederlandse klanten minacht’.
De stichting neemt hiermee stelling tegen het nieuwe beleid van het goedkope merk Euroshopper dat Albert Heijn verkoopt. Op artikelen van Euroshopper staat tegenwoordig in grote letters in het Engels de inhoud vermeld. De Nederlandse vertaling staat er in ‘piepkleine letters’ onder, klaagt Taalverdediging.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaAlbert Heijn voldoet hiermee overigens wel aan verplichtingen van de Nederlandse warenwet. De supermarktketen kreeg eerder dit jaar van de Stichting Nederlands al de ‘Softprijs der Nederlandse taal’ voor dit nieuwe beleid. De bekroning wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die bewust of onbewust de Nederlandse taal ernstig tekortdoet.
Albert Heijn stelt zaterdag in een reactie de Euroshopperproducten zo goedkoop te kunnen aanbieden, juist omdat ze in heel Europa worden verkocht. “De verpakking is in alle Europese landen gelijk,” stelt een zegsvrouw. “Het product staat in alle Europese talen op de verpakking vermeld, alleen in het Engels iets groter. Bovendien staat op de verpakking ook een heel duidelijke afbeelding van het product.” Op de oproep tot de boycot zelf kon het supermarktconcern tegenover ANP geen reactie geven. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid