"Beperking alcoholreclame jongeren in zicht"
Volgens dit rapport staat in 13 van de 15 huidige EU-lidstaten het huidige alcoholbeleid ter discussie. Ook de Europese commissie maakt zich sterk voor nieuwe regelgeving over alcoholreclame. Op dit moment is er één Europese richtlijn over alcoholreclame die beperkingen oplegt aan de inhoud van de tv-reclame. De verwachting is dat er meer richtlijnen zullen volgen. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bereidt zich eveneens voor op aanpassing van zijn beleid met betrekking tot alcoholreclame. Hij heeft de branche verzocht met concrete voorstellen te komen die een einde moeten maken aan alcoholreclame die gericht is op minderjarigen.
Nederland behoort tot een groep van 7 landen die geen specifieke wetgeving over alcoholreclame kent. Nederland kent uitsluitend niet-wettelijke regels. Deze regels worden getoetst worden door de Stichting Reclame Code. Volgens STAP (Stichting Alcoholpreventie) wordt de bestaande regelgeving onvoldoende nageleefd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid