
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ruim tachtig procent van de respondenten geen bedrijfsbrede social media strategie heeft. De ondervraagde bedrijven zijn vooral bezig met zenden en volgen. Ze gaan nog maar in beperkte mate interactie aan met hun doelgroep. Zo weet veertig procent niet op welke social media platformen over hun bedrijf en producten wordt gesproken. De respondenten zien interactie wel als het belangrijkste voordeel van social media.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het ontwikkelen van een social media strategie als de belangrijkste uitdaging wordt gezien. Deze strategie ontbreekt nog bij ruim tachtig procent van de respondenten. Toch erkent een ruime meerderheid wel het belang van een strategie. Bedrijven die al beschikken over een social media strategie, zijn veelal ook de bedrijven die de effectiviteit van social media beoordelen met een 7 of hoger. Ook het laten inzien van de waarde aan collega's en het volledig benutten van de kracht van social media binnen de organisatie, scoren hoog op de lijst van uitdagingen met respectievelijk 34 en 31 procent.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOnline communicatieadviseur
Nationale OmbudsmanVeertig procent van de respondenten wil via social media gegenereerde gegevens integreren met andere marketingtools. Op dit moment is pas 7 procent hiermee bezig. Deze integratie is van belang voor het effectief promoten van producten, het vinden van nieuwe afzetmogelijkheden en het bewaken van het imago en de reputatie.
Het onderzoek laat ook een samenhang zien tussen het verkrijgen van budget voor social media en het aantonen van de waarde ervan. De waarde van social media valt lastig aan te tonen als er geen doordachte strategie met meetbare doelen is opgesteld. Het meten van de impact, het monitoren van resultaten en het aantonen van het rendement zijn hierbij cruciaal. Dit blijkt echter voor veel Nederlandse bedrijven nog lastig.
Van de respondenten maakt 46 procent gebruik van een tool voor social media monitoring. 38 procent voert helemaal geen analyses uit. Slechts 14 procent meet de impact van social media conversaties. Nederlandse organisaties staan hiermee duidelijk nog aan het begin van de leercurve.
Het onderzoeksrapport is hier te downloaden
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee