Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven wensen onderzoek naar effectiviteit social media'

Hoewel tweederde van de Nederlandse organisaties actief is met social media, vindt 44 procent het moeilijk om de waarde ervan in te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ruim tachtig procent van de respondenten geen bedrijfsbrede social media strategie heeft. De ondervraagde bedrijven zijn vooral bezig met zenden en volgen. Ze gaan nog maar in beperkte mate interactie aan met hun doelgroep. Zo weet veertig procent niet op welke social media platformen over hun bedrijf en producten wordt gesproken. De respondenten zien interactie wel als het belangrijkste voordeel van social media.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het ontwikkelen van een social media strategie als de belangrijkste uitdaging wordt gezien. Deze strategie ontbreekt nog bij ruim tachtig procent van de respondenten. Toch erkent een ruime meerderheid wel het belang van een strategie. Bedrijven die al beschikken over een social media strategie, zijn veelal ook de bedrijven die de effectiviteit van social media beoordelen met een 7 of hoger. Ook het laten inzien van de waarde aan collega's en het volledig benutten van de kracht van social media binnen de organisatie, scoren hoog op de lijst van uitdagingen met respectievelijk 34 en 31 procent.

Veertig procent van de respondenten wil via social media gegenereerde gegevens integreren met andere marketingtools. Op dit moment is pas 7 procent hiermee bezig. Deze integratie is van belang voor het effectief promoten van producten, het vinden van nieuwe afzetmogelijkheden en het bewaken van het imago en de reputatie.

Het onderzoek laat ook een samenhang zien tussen het verkrijgen van budget voor social media en het aantonen van de waarde ervan. De waarde van social media valt lastig aan te tonen als er geen doordachte strategie met meetbare doelen is opgesteld. Het meten van de impact, het monitoren van resultaten en het aantonen van het rendement zijn hierbij cruciaal. Dit blijkt echter voor veel Nederlandse bedrijven nog lastig.

Van de respondenten maakt 46 procent gebruik van een tool voor social media monitoring. 38 procent voert helemaal geen analyses uit. Slechts 14 procent meet de impact van social media conversaties. Nederlandse organisaties staan hiermee duidelijk nog aan het begin van de leercurve.

Het onderzoeksrapport is te downloaden

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in