
Bedrijven monitoren nog nauwelijks Twitter. Twitter wordt door de bedrijven met name gebruikt om berichten te versturen, terwijl het juist een ideale tool is om sentimenten te beluisteren van klanten en de dialoog met hen aan te gaan. Dat merk ik in de praktijk in gesprekken met bedrijven, maar het blijkt ook uit een klein onderzoekje dat ons bureau, LEWIS PR, heeft gedaan gedurende de afgelopen weken.
We 'postten' gedurende drie weken via Twitter meerdere vragen over en gericht aan de 25 AEX-bedrijven. Van deze bedrijven gaf alleen verzekeraar Aegon een inhoudelijke reactie op een tweet. Voor een handvol andere bedrijven waren de vragen reden om de vraagsteller te gaan volgen, maar niet om te reageren.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensEen aantal van de benaderde bedrijven heeft wel een Twitter-profiel, maar gebruikt dit enkel om nieuws over bijvoorbeeld de aandelenkoers te communiceren. Van interactie met andere Twitteraars is geen sprake. Hier laten bedrijven kansen liggen. Wij merken ook in de dagelijkse praktijk dat veel, ook grote bedrijven niet goed weten hoe ze social media zoals Twitter het beste kunnen inzetten. Twitter is meer dan een ‘spam tool’. Door actief de dialoog aan te gaan, kun je veel winnen op communicatiegebied. Klanten worden graag persoonlijk benaderd en reactie op een tweet kan wonderen doen voor de merkbeleving.
Bedrijven zijn veelal bang voor de workload die e.e.a. met zich mee brengt. Men weet niet echt waar de verantwoordelijkheid voor de interactie met de twitteraars zou moeten liggen. Bij marketing en PR- die de verantwoordelijkheid hebben voor de reputatie, of bij customer service. Voor beiden is wat te zeggen. Het lijkt me echter wel een uitgemaakte zaak dat je er niet meer omheen kunt om op zijn minst te monitoren en dus te weten wat er leeft. Pas dan kun je een strategie bepalen en actie ondernemen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee