Overslaan en naar de inhoud gaan

AkzoNobel maakt met Human Cities-initiatieven steden een stukje mooier

Verf- en chemieconcern zet Rotterdamse scholen opnieuw in de verf.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

door Rinske Brand

related partner content for mobile comes here

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit verweven in het dna van AkzoNobel en steden hebben hierin een bijzondere plek. Het internationale verf- en chemieconcern zette zijn stedelijke betrokkenheid in 2010 stevig op de kaart met het verven van sloppenwijken in Rio de Janeiro en São Paulo. Met ‘Couleur Carolo’ waar Charleroi, de ‘lelijkste stad ter wereld’, een kleurig tintje kreeg verstevigde AkzoNobel een jaar later het imago van ‘stads-verbeteraar’.

Rotterdam weerbaarder maken

En nu is Nederland aan de beurt. Vier basisscholen in de Rotterdamse volkswijk Bospolder/Tussendijken hebben inmiddels een verfbeurt gekregen. Daarnaast zijn er plannen om - in overleg met bewoners - het nabijgelegen Park 1943 op te knappen, inclusief de renovatie van de muziekkapel. AkzoNobel schaart deze projecten onder zijn ‘Human Cities’-initiatief. Maar waarom Rotterdam?

Annemieke Kievit, AkzoNobel’s Director of Public Affairs & Policy verantwoordelijk voor het Human Cities-initiatief, legt uit: &;AkzoNobel is al vele decennia in (het havengebied van) Rotterdam actief. Wij voelen ons met deze stad verbonden en met dit project dragen we actief bij aan het veerkrachtiger maken van de stad.&;

Human Cities

‘Human Cities’, de verzamelnaam van alle projecten die AkzoNobel ontplooit in steden, geeft duidelijk weer waar het AkzoNobel om gaat: het menselijk houden van steden. Dat het daarnaast goed is voor publiciteit en imago wuift Kievit zeker niet weg. Maar deze projecten brengen nog veel meer. Zo zijn bijna altijd medewerkers van AkzoNobel betrokken, wat leidt tot trots en betrokkenheid. Ook zorgt een aantal van de Human Cities-initiatieven voor innovatie en leveren ze soms ook op termijn nieuwe partnerships en (betaalde) projecten op. Maar bij elk project profiteert de stad het meest.

Wijze lessen

AkzoNobel wil de Human Cities-projecten deelbaar en schaalbaar maken. Elk project brengt wijze lessen met zich mee. Over geduld bijvoorbeeld. Kievit: &;Bottom-up werken kost echt tijd; tijd om goed te luisteren en om het werkelijk samen te doen met bewoners en andere betrokkenen.&; Daarbij loopt het tempo in gemeentelijke besluitvorming vaak niet in de pas met de snelheid bij bedrijven.

Ook kan het gebeuren dat op hoog niveau een stadbestuur mee is, maar dat op een lager niveau deuren dicht blijven. Volgens Kievit hoort dit bij de aard van de projecten. ‘Het is een nog onbekende weg die we samen zijn ingeslagen. Dat vergt meer dan normaal. Maar waar een wil is, is altijd wel een weg’.

Merken en steden werken steeds vaker samen aan het oplossen van stedelijke vraagstukken. Deze trend noemen we ‘brand urbanism’. Elke maand selecteren Rinske Brand van BRAND ‐ The Urban Agency en Joop de Boer van Pop‐Up City het beste voorbeeld van brand urbanism.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in