2 op de 5 Nederlanders shoppen meer online tijdens corona
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:


Nieuw Ipsos marktonderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. De manieren waarop mensen kopen en winkelen zijn veranderd door de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online?
Eten we nog bij restaurants of laten we alles thuisbezorgen?
Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder gaan eten in fysieke lokale en kleine restaurants tijdens de crisis. In Nederland is dit percentage hoger. Hier zijn bijna 7 op de 10 mensen (69%) minder gaan eten bij een fysiek restaurant in de buurt. In vergelijking, bestelt 31% van de Nederlanders meer take-away bij kleine en lokale restaurants. Toch geeft meer dan de helft van de Nederlanders (53%) aan niet meer of minder take-away te bestellen en 16% geeft aan minder te bestellen tijdens de pandemie.

Kopen we meer bij lokale winkels & boeren?
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking (52%) geeft aan dat hun fysieke koopgedrag bij lokale en kleine winkels niet is veranderd tijdens de pandemie. 13% zegt dat ze meer kopen en ruim een derde (35%) geeft aan minder fysiek te kopen bij lokale en kleine bedrijven. Wereldwijd is dit respectievelijk 16% en 30%.
Het onderzoek geeft ook aan dat bij 7 op de 10 Nederlanders (70%) het koopgedrag bij lokale boeren niet is veranderd. 18% van de Nederlandse bevolking geeft aan meer producten te kopen bij lokale boeren en 12% zegt dit minder te doen tijdens de pandemie.

Shoppen we nu alleen nog maar online?
2 op de 5 Nederlanders (42%) geven aan meer online te shoppen tijdens corona. Dit komt overeen met het wereldwijde gemiddelde van 43%. 7% van de Nederlandse bevolking zegt minder online te shoppen tijdens de crisis.

Andere bevindingen:
- Wereldwijd gaat 66% van de vrouwen en 59% van de mannen minder naar lokale restaurants tijdens de pandemie. Ook vermijdt 68% van wereldbevolking tussen de 50 en 74 jaar restaurants.
- Globaal geeft bijna de helft (45%) aan evenveel take-away te bestellen tijdens de crisis als daarvoor. In Europa is dit 53% en meer dan een kwart (27%) geeft aan minder te bestellen, terwijl 20% van de Europeanen meer bestelt tijdens de pandemie.
- De helft van de Zuid-Afrikaanse bevolking (51%) geeft aan minder lokaal take-away te bestellen tijdens de coronacrisis. Daarmee staan zij bovenaan de lijst. Wereldwijd ligt dit op 32%. De mensen in Latijns-Amerika (30%) en Noord-Amerika (27%) geven het meest aan meer eten buitenshuis te bestellen.
- Wereldwijd zijn huishoudens met een hoger inkomen meer geneigd online te shoppen tijdens de pandemie (49%), dit in vergelijking met huishoudens met een modaal (43%) en lager inkomen (37%).
Meer weten? Download het volledige rapport hier. of neem voor vragen contact op met Sjoerd van Heck via sjoerd.vanheck@ipsos.com. Voor vragen over shopper onderzoek kunt u contact opnemen met Ekaterina Khramova via Ekaterina.Khramova@ipsos.com.
Onderzoeksverantwoording
De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld via Ipsos Global Advisor van vrijdag 20 november tot vrijdag 4 december 2020. In deze periode zijn er in totaal 20.504 interviews uitgevoerd onder volwassenen tussen 18-74 jaar in de Verenigde Staten, Canada, Maleisië, Zuid-Afrika, en Turkije, en tussen 16-74 jaar in 22 andere landen.
In de volgende landen zijn circa 1.000 burgers ondervraagd, Australië, België, Brazilië, Canada, continentaal China, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, en in de Verenigde Staten. Er zijn 500 burgers ondervraagd in Argentinië, Chili, Hong Kong, Hongarije, India, Maleisië, Mexico, Nederland, Peru, Polen, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden en Turkije.
De steekproeven in Argentinië, Australië, België, Canada, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Hongarije, Italië, Japan, Nederland, Polen, Zuid-Korea, Spanje, Zweden en de Verenigde Staten kunnen als representatief gezien worden voor hun volwassen bevolking onder 75 jaar.
In sommige markten (Brazilië, Chili, continentaal China, Hong Kong, India, Maleisië, Mexico, Peru, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, en Turkije) zijn de steekproeven representatief voor wat ook wel het ‘connected’ segment van de samenleving wordt genoemd. Dit zijn burgers die, in vergelijking met de gemiddelde burger in de desbetreffende landen, hoger zijn opgeleid, een hoger inkomen hebben en vaker in een urbane omgeving leven.
De data is gewogen in overeenstemming met het profiel van de volwassen populatie van elk land volgens de laatste censusgegevens.
Wanneer de resultaten niet optellen tot 100 of het ‘verschil’ is meer/minder dan +/- 1, kan dit komen door afronding, meerdere antwoordmogelijkheden, of het weglaten van de antwoordcategorie ‘weet niet’ of niet aangeven antwoorden.
De precisie van de Ipsos Online peilingen is berekend door een geloofwaardigheidsinterval. De foutmarge bedraagt circa 3,5% bij een steekproefgrootte van 1.000 respondenten en circa 5,0% bij een steekproefgrootte van 500 respondenten
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid