Wegener maakt haast met nieuw dagbladconcept
Dit meldt vakblad Adformatie vandaag. De studie naar de ‘ontwikkeling van een toekomstgericht concept voor het regionale dagblad’ wordt uitgevoerd door een projectgroep onder leiding van Gerard Driehuis, directeur/uitgever van Dagblad Twentsche Courant/Tubantia.
Het nieuwe dagblad heeft, aldus het plan van aanpak, ‘niet primair tot doel nieuwe of andere lezersgroepen aan te boren’. ‘Behoud van bestaande lezers en/of vergroting van marktaandeel op de lezersmarkt door een verhoging van de journalistieke kwaliteit en een scherpe focus op de regio’ staat voorop.
Het gaat ook om versterking en verdieping van de regionale marktpositie en om kostenbesparing: ‘standaardisatie om waar mogelijk de kosten te beperken’ en ‘geproduceerd tegen lagere kosten…’. Daarbij ‘dienen de redactionele productiekosten voor het nieuwe concept (een tabloidkrant) lager te zijn dan de huidige kosten’.
Volgens Driehuis gaat het zeker niet alleen om kostenbesparing: ‘Als de kwaliteit niet beter zou worden, moeten we het niet doen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het beter kán. Als je het niet-regionale deel voor die miljoen abonnees straks één keer zou maken, kunnen de regionale redacties zich nog meer op die regio toeleggen.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOok wil men de formule zo inrichten dat beter aan de wensen van adverteerders kan worden voldaan. Overigens moet het plan uitvoerbaar zijn bij verschillende regionale kranten in verschillende delen van het land: ‘De huidige structuur van de zeven regionale Wegener-dagbladen is daarbij uitgangspunt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid