Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever berekent driekwart van kostenstijgingen door

‘We hebben zelf ook op onze winstmarge ingeleverd.’
Unilever Hofplein
Unilever Hofplein
Unilever Hofplein
Unilever Hofplein

Hoewel Unilever zijn prijzen heeft verhoogd, doet het bedrijf er van alles aan om zijn klanten die last van hoge inflatie hebben tegemoet te komen. Dat zegt althans topman Alan Jope, die in juli plaats gaat voor Hein Schumacher: ‘We hebben gemiddeld driekwart van onze kostenstijgingen doorberekend, dus we hebben zelf ook op onze winstmarge ingeleverd.’

related partner content for mobile comes here

'Geen profiteur'

Jope denkt dan ook niet dat Unilever in een groep bedrijven kan worden gezet die profiteert van de huidige marktomstandigheden, zoals bijvoorbeeld olie- en gasbedrijven en energieleveranciers. Daarnaast deed Unilever volgens Jope het nodige voor Oekraïne. ‘We hebben tientallen miljoenen euro's aan Oekraïne en Oekraïense vluchtelingen geschonken in geld en in voedsel- en hygiëneproducten.’

Jope zei bij de presentatie van de jaarcijfers dat premium-producten en goedkope producten relatief populair zijn. ‘Maar de middengroep doet het minder.’

Resultaten

De omzet van Unilever ging met 14,5 procent omhoog tot ruim 60 miljard euro. Deels kwam dat door gunstige wisselkoersen. Maar ook prijsstijgingen speelden dus een rol. Die leverden een omzetgroei van 11,3 procent op. Door de hogere prijzen verkocht Unilever wel minder producten. Het volume daalde met 2,1 procent.

De winst kwam uit op 8,3 miljard euro, een toename van 24,9 procent. Zelf kijkt Unilever liever naar de onderliggende winst, waar allerlei externe effecten als eenmalige posten niet in zijn opgenomen. Die ging 0,5 procent omhoog, naar 9,7 miljard euro.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in