Top100 Online Vindbaarheid 2009: adverteerders doen het steeds beter


Checkit onderzocht voor de vierde maal op rij de online vindbaarheid van topadverteerders. Belangrijkste conclusie: het gaat steeds beter met de online vindbaarheid van de Nederlandse adverteerders. Toch valt er aan de achterkant van hun websites nog veel te verbeteren.
Het hele onderzoek is terug te lezen in het decembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week weer op de mat valt. Hieronder belangrijkste bevindingen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn vier jaar tijd is het percentage organisaties met een online vindbaarheidsscore van meer dan 50 procent gestegen tot 91 procent. Ook zijn, net als in de voorgaande jaren, de scores per variabele verbeterd. In totaal laten 9 van de 11 onderzochte variabelen verbetering zien.
Kanttekening: in de vorige onderzoeken keek Checkit naar de hoogste bruto mediabestedingen. Ditmaal zijn echter de bruto online mediabestedingen (Nielsen) als leidraad genomen. De nieuwe aanpak zorgt dan ook voor 54 nieuwe vermeldingen in de lijst. En er staat een hele nieuwe branche in de lijst: de online datingbedrijven.
Echter: ondanks de hogere online mediabudgetten blijft de toepassing van meer technische variabelen die aan de ‘achterkant’ van een website kunnen worden ingesteld, achter.
31 procent van de websites behaalt een vindbaarheidsscore van 80 procent of meer, dus er zijn volgens Checkit nog zeker verbeteringen mogelijk.
Dit percentage is overigens nog steeds een verdubbeling van het resultaat van de Top100 Online Vindbaarheid 2008. En in 2006 scoorde slechts 2 procent van de websites goed.
Net als in voorgaande jaren is gekeken naar een mogelijke relatie tussen het ingezette mediabudget en de online vindbaarheid. Deze relatie blijkt, net als voorheen, niet direct te bestaan: een hoger online mediabudget garandeert geen goede online vindbaarheid. Bedrijven met relatief hoge online bestedingen komen zowel boven- als onderaan in de Top100 Online Vindbaarheid voor.
De geselecteerde webpagina’s zijn aan de hand van 11 vindbaarheidscriteria geanalyseerd:
1. Is er een link naar de sitemap aanwezig op de homepage?
2. Zijn de paginatitels per pagina verschillend?
3. Is er een meta tag description aanwezig?
4. Zijn er meta tag keywords aanwezig?
5. Is de pagina opgebouwd zonder frames?
6. Is er gebruikgemaakt van de h1-tag?
7. Is er voldoende inhoud (meer dan 150 woorden) aanwezig?
8. Wordt er gebruik gemaakt van Flash elementen.
9. Hoeveel pagina’s van de website zijn geïndexeerd bij Google?
10. Wat is de linkpopulariteit van de website bij Yahoo?
11. Wat is de PageRank van de website?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid