Overslaan en naar de inhoud gaan

Top100 Online Vindbaarheid 2009: adverteerders doen het steeds beter

Checkit onderzocht voor de vierde maal op rij de online vindbaarheid van topadverteerders. Belangrijkste conclusie: het gaat steeds beter…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

onderzocht voor de vierde maal op rij de online vindbaarheid van topadverteerders. Belangrijkste conclusie: het gaat steeds beter met de online vindbaarheid van de Nederlandse adverteerders. Toch valt er aan de achterkant van hun websites nog veel te verbeteren.

related partner content for mobile comes here

Het hele onderzoek is terug te lezen in het , dat deze week weer op de mat valt. Hieronder belangrijkste bevindingen:

In vier jaar tijd is het percentage organisaties met een online vindbaarheidsscore van meer dan 50 procent gestegen tot 91 procent. Ook zijn, net als in de voorgaande jaren, de scores per variabele verbeterd. In totaal laten 9 van de 11 onderzochte variabelen verbetering zien.

Kanttekening: in de vorige onderzoeken keek Checkit naar de hoogste bruto mediabestedingen. Ditmaal zijn echter de bruto online mediabestedingen (Nielsen) als leidraad genomen. De nieuwe aanpak zorgt dan ook voor 54 nieuwe vermeldingen in de lijst. En er staat een hele nieuwe branche in de lijst: de online datingbedrijven.

Echter: ondanks de hogere online mediabudgetten blijft de toepassing van meer technische variabelen die aan de ‘achterkant’ van een website kunnen worden ingesteld, achter.

31 procent van de websites behaalt een vindbaarheidsscore van 80 procent of meer, dus er zijn volgens Checkit nog zeker verbeteringen mogelijk.

Dit percentage is overigens nog steeds een verdubbeling van het resultaat van de Top100 Online Vindbaarheid 2008. En in 2006 scoorde slechts 2 procent van de websites goed.

Net als in voorgaande jaren is gekeken naar een mogelijke relatie tussen het ingezette mediabudget en de online vindbaarheid. Deze relatie blijkt, net als voorheen, niet direct te bestaan: een hoger online mediabudget garandeert geen goede online vindbaarheid. Bedrijven met relatief hoge online bestedingen komen zowel boven- als onderaan in de Top100 Online Vindbaarheid voor.

De geselecteerde webpagina’s zijn aan de hand van 11 vindbaarheidscriteria geanalyseerd:

1. Is er een link naar de sitemap aanwezig op de homepage?
2. Zijn de paginatitels per pagina verschillend?
3. Is er een meta tag description aanwezig?
4. Zijn er meta tag keywords aanwezig?
5. Is de pagina opgebouwd zonder frames?
6. Is er gebruikgemaakt van de h1-tag?
7. Is er voldoende inhoud (meer dan 150 woorden) aanwezig?
8. Wordt er gebruik gemaakt van Flash elementen.
9. Hoeveel pagina’s van de website zijn geïndexeerd bij Google?
10. Wat is de linkpopulariteit van de website bij Yahoo?
11. Wat is de PageRank van de website?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in