'Betaalde kranten blijven bestaan'
Dat blijkt uit een enquête onder leden van het Genootschap van Hoofdredacteuren, dat afgelopen vrijdag vijftig jaar bestond. Ter gelegenheid van dat jubileum stelde oud-hoofdredacteur Tony van der Meulen van het Brabants Dagblad het boek Storm in de Media samen. Die productie gaat over journalistieke dilemma's in woelige tijden van economische neergang, dalende lezersaantallen en opkomende sites. In het boek is ook een enquête geplaatst die onder de honderd leden van het genootschap is gehouden. Vijftig van hen reageerden.
De hoofdredacteuren die reageerden vragen zich af of kranten altijd in papieren vorm zullen blijven verschijnen. Uitwijken naar betaalde sites zou een oplossing kunnen zijn, opperen zij. De ondervraagden denken verder in meerderheid dat het niet nodig is om nieuws te populariseren om publiek aan zich te binden. De meeste respondenten wijzen op de belangstelling voor kwaliteitskranten die nog steeds hoog is. Sommigen verwachten dat er de belangstelling voor leuk gebracht nieuws wel weer gaat afnemen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen meerderheid van de hoofdredacteuren is van mening dat regionale kranten zich vooral moeten richten op regionaal en lokaal nieuws om zo te overleven. Hoe scherper het profiel, hoe kansrijker de krant is, oordelen de meeste ondervraagden. Sommige vinden dat regiokranten hun primaire taak hebben verzaakt doordat ze veel te lang landelijk dagblad hebben willen zijn. Waar de ondervraagden het bijna volledig over eens zijn is dat er altijd ruimte zal blijven voor lange verhalen in kranten. Al tekenen ze er wel bij aan dat 'lang' in 1989 een andere omvang had dan anno 2009.
Het boek werd vrijdag aangeboden aan de koningin, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Circustheater in Scheveningen.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid