Overslaan en naar de inhoud gaan

Hema is het meest onmisbare merk

Uit onderzoek van Eurib/European Institute for Brand Management blijkt dat ING door 38 procent van de Nederlanders als onmisbaar wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek onder 1.036 consumenten blijkt dat vrouwen er niet aan moeten denken dat de Hema verdwijnt (81 procent onmisbaarheid). Voor mannen is het NOS Journaal met 71 procent het meest onmisbare merk.

related partner content for mobile comes here

Bijna driekwart van de Eurib Top-100 Onmisbare Merken is van Nederlandse afkomst (74 procent). Het eerste buitenlandse merk is Google, op de zesde plaats. Overall is warenhuis Hema met 77 procent de nummer één, gevolgd door Kruidvat (68 procent) en Blokker (58 procent). Winkelmerken zijn vooral bij vrouwen populair; hun top-6 bestaat uit louter winkels. De meest onmisbare merken voor mannen zijn – naast het NOS Journaal – Google (67 procent) en de NOS-omroep (63 procent).

Hoewel ING in de beleving van consumenten nog niet zo onmisbaar is als de Postbank voordat deze werd opgeheven, is het met 12 procent wel de sterkste stijger ten opzicht van 2008: van 26 procent naar 38 procent onmisbaarheid.

De dalers zijn vooral te vinden bij voedselmerken. Cup-a-Soup, Bolletje, Magnum, Duyvis, Mona en Campina moeten er alles aan doen om voor de consument zichtbaar te blijven.

De invloed van de kredietcrisis is in de Eurib Top-100 duidelijk herkenbaar. Uit het onderzoek blijkt dat de ‘doorsnee-consument’ merken als onmisbaar ervaart wanneer ze dicht bij hem staan; zowel in gebruik als qua gevoel. Een te hoge prijs kan de onmisbaarheid van een merk onder druk zetten. Zo hebben merken als Aldi, Lidl, C&A, Zeeman, Leen Bakker en Hornbach, die in hun communicatie sterk de nadruk leggen op hun (lage) prijs, over de hele linie een hogere positie dan in 2008. Aspirationele merken zoals Apple en Nike nemen juist minder hoge posities in.

Een samenvatting van het onderzoeksrapport, uitsplitsingen per categorie en verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in