Teveel bungalowparken volgens Center Parcs


'Zolang ik de baas ben, wordt er in Nederland niks bijgebouwd', zegt Robert Visser, verantwoordelijk voor Center Parcs Nederland, België en Duitsland. Waarmee hij overigens niet uitsluit dat het bedrijf, sinds 10 jaar onderdeel van het Franse Pierre Vacances, een bestaand park overneemt als de mogelijkheid zich voordoet.
Meer marketingbudget door particuliere concurrentie
De Nederlandse markt kent drie grote spelers. Naast Center Parcs zijn dat Roompot en Landal Greenparks. 'De grote hebben elk tientallen parken en dan zijn er nog heel veel kleine spelers', zegt Visser. Hij stelt dat het vaak particulieren zijn die een huisje bezitten, elkaar opzoeken, een Vereniging Van Eigenaren oprichten en de huisjes online verhuren. 'We hebben ook concurrentie van de particulier.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSCenter Parcs heeft daar in zoverre last van dat het bedrijf de bestedingen aan reclame fors moet opvoeren. 'De afgelopen 10 jaar is ons marketingbudget verdubbeld.' Vooral aan internet geeft het moederbedrijf vele miljoenen uit. 'Vroeger was Google gratis. Nu moeten we veel meer investeren om gevonden te worden op de juiste sleutelwoorden.'
En Center Parcs kan wat marketing betreft geen kanaal onbenut laten. 'We merken dat we een stabiele bedrijfstak hebben, maar we moeten er wel aan trekken.' Internet is heel belangrijk, maar de Aqua Mundo´s (de modernere versies van het subtropischzwemparadijs) moeten ook op radio en televisie voorbij komen en op de deurmat liggen. 'Je wilt iedereen bereiken die de luxe burgerlijkheid zoekt.'
In die luxe heeft een pijler als Aqua Mundo nog steeds een plaats. En er is Canal Digital, wifi en een overvloed aan stopcontacten. 'De rest nemen mensen van huis mee, tot en met de Nespresso.' In de luxere cottages staat de koffiezetter al klaar. 'We hebben lang gezegd dat tech niet in het groen hoort, nu faciliteren we het.'
Net zoals bij de vliegvakantie, boeken mensen hun bungalow steeds later. 'Ik word er niet meer zenuwachtig van als we 3 maanden voor een vakantie de huisjes nog niet hebben verhuurd', zegt Visser. Mensen plannen door de economische onzekerheid minder ver vooruit. 'Dat last minute heel veel korting betekent, is niet zo. Het betekent dat mensen op het laatste moment boeken en dat kan ook.'
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid