Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma maakt meer winst

De uitgever boekt goede resultaten, onder meer door het opkrikken van de omzet bij de educatieve tak.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Mediabedrijf Sanoma heeft de omzet bij zijn educatieve tak afgelopen kwartaal flink opgekrikt. Het onderdeel, bekend van uitgeverij Malmberg, profiteerde van klanten die vroegtijdig veel bestellingen deden. Ook waren er orders doorgeschoven van het eerste naar het tweede kwartaal.

related partner content for mobile comes here

Mede hierdoor ging de winstgevendheid van Sanoma omhoog. Het operationele bedrijfsresultaat dikte op jaarbasis met een tiende aan tot bijna 80 miljoen euro. De nettowinst, inclusief niet voortgezette bedrijfsonderdelen, ging daarnaast met 45 procent omhoog tot 68 miljoen euro en de opbrengsten stegen in totaal met 1 procent tot een kleine 363 miljoen euro.

Finland

Het internationale concern, in Nederland ook eigenaar van nieuwswebsite Nu.nl en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, wist tevens zijn winstgevendheid bij de media-activiteiten in Nederland aardig op niveau te houden. Hier was wel sprake van een lagere omzet. In Finland bleven de resultaten iets achter. Daar voorziet Sanoma in de tweede helft van het jaar verbetering, onder meer dankzij gedane investeringen en aangekochte onderdelen.

Topvrouw Susan Duinhoven zegt tevreden te zijn met de resultaten. Volgens haar heeft het bedrijf ook progressie gemaakt in het uitvoeren van de langetermijnstrategie. Zo heeft Sanoma zijn belang in het Finse nieuwsagentschap STT uitgebreid. In Nederland is het aandeel in Scoupy, een onlineplatform voor geldterugacties, vergroot naar 95 procent. En de verkoop van de Belgische vrouwentitels is eind juni iets eerder dan gepland afgerond.

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in