Overslaan en naar de inhoud gaan

Reli-marketing viert hoogtij in Thailand

Thailand is in de ban van geluksamuletten. Jakutham Ramathep heten ze, het zijn kleien munten van ongeveer 5cm doorsnee, en ze brengen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze kosten een paar cent om te maken, dragen namen als de Super-Rijke Miljonair-serie of de Geld Valt Als Regen Uit De Lucht-serie, en gaan doorgaans voor rond 15 Euro over de toonbank.

related partner content for mobile comes here

Eigenlijk kun je van een rage niet meer spreken. De Jakutham-amulettenindustrie is inmiddels een half miljard Euro waard en groeit nog steeds als kool. Dat leidt nu tot kritiek vanuit de reguliere religieuze wereld, en woorden als 'reli-marketing' of 'geloofsmarketing' zijn al gevallen.

Het begon allemaal met de oude Majoor-Generaal Phantarak Rachadej. Phantarak was een machtig en succesvol man, aan wie de bijgelovige Thais magische krachten toekenden. Waarschijnlijk om die reden werd hij gekozen als de beeltenis op een serie amuletten die in 1987 werden uitgegeven als onderdeel van een inzamelingscampagne voor een monument in de provinciestad Nakhon Si Thammarat. Die Jakutham Ramathep-amuletten, genoemd naar de gelijknamige tweelinggoden, kostten destijds 49 Bath (ongeveer een Euro).

Phantarak zwoer bij de amuletten en droeg ze continu. Hij was 103 (anderen zeggen 108) jaar oud toen hij vorig jaar overleed, en zijn begrafenis, met duizenden bezoekers waaronder de Kroonprins, was het begin van een rage die nog steeds groeit.

Inmiddels gaan die originele Phantarak-amuletten voor meer dan 100.000 Baht van de hand (2000 Euro) en zijn latere series al voorwerp geworden van speculatie. Het aantal series loopt in de honderden, en er is inmiddels een aktieve secundaire markt.

Het meest profiteert het stadje Nakhon Si Thammarat, de thuisbasis van de tweelinggod van de amuletten. De rage pompt jaarlijks vele miljoenen in de stadseconomie, via pelgrims, tempeldonaties, en uiteraard het produceren en - minstens zo belangrijk - inzegenen van de amuletten. Inzegeningsceremonies zijn uren durende spektakels, en een serie is al ingezegend door scanderende monniken in een boven de stad cirkelend vliegtuig.

Maar ook Bangkok is in de ban van de mythische Prinsen Jakutham en Ramathep. Bangkoks hoogste toren (ruim 300 meter) is tevens een van de grootste reclameborden ter wereld. Een groot deel van het gebouw bestaat uit een gigantisch billboard met doorgaans een mobiele telefoonprovider of een whiskymerk erop.

Waar Johnny Walker ooit hoogtij vierde, laat Baiyoke Tower nu een amulet zien. Uit de serie Rijk Als De Hemelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in