Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Pitchtalk: online breakaways

In de tiende Pitchtalk alweer praat Ronnie Overgoor met Dick Buschman, Anton-Jan Thijssen en Jurgen Baart van de online breakaways…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de tiende Pitchtalk alweer praat Ronnie Overgoor met Dick Buschman, Anton-Jan Thijssen en Jurgen Baart van de online breakaways , en .

related partner content for mobile comes here

De talk is vandaag te bekijken op . Een verslag van de videodiscussie is na te lezen in het novembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op de mat valt. Een bloemlezing:

Wat hebben kleinere bureaus voor op de grotere?
Anton-Jan Thijssen van Busted, voorheen werkzaam bij Hill & Knowlton: 'Ik denk dat klanten op dit moment heel erg op zoek zijn naar kleinere creatieve bureaus. En dat de perceptie van klanten ook is dat de grote pr- en ook reclamebureaus in hokjes zitten waar de klant nu juist uit wil'

En bij pr-bureaus?
Thijssen: 'Klanten denken dat grote pr-bureaus alleen maar persconferenties organiseren en persberichten schrijven, een cliché. En dat die bureaus niet veel verder denken dan dat. Dat is echter niet meer waar, er zijn genoeg grote bureaus die creatief met hun klanten meedenken. Maar het probleem is dat ze door klanten in dat hokje worden gedrukt. De bureaus zitten vaak in een netwerk naast interactieve bureaus en reclamebureaus en moeten zich dan ook binnen dat hokje houden. Terwijl klanten juist vragen om media-onafhankelijke adviezen.'

En de grote opdrachtgevers? Willen die niet liever een groot bureau?
Jurgen Baart van Sense of Victory, voorheen werkzaam bij Clockwork: 'Ik denk dat het ook ligt aan de marketeers. De een wil het liefste alles veilig onder één dak, maar er zijn er ook die een stapje verder willen gaan, net dat onderscheid willen maken. Ik was ooit bij een klein reclamebureau verantwoordelijk voor Libertel (nu Vodafone). Die koos juist voor een klein bureau omdat ze er samen mee wilden groeien. Ik merk dat opdrachtgevers dat nog steeds willen.'

Dick, mis je Lost Boys weleens?
Dick Buschman van Achtung! en oud-werknemer LB: 'Ik mis 1 ding: de magie die LB rondom het merk en het bedrijf heeft weten te neer te zetten en hoe het bedrijf dat vast kan houden. Dat is ontzettend knap. Ik ben er jaloers op hoe goed ze dat hebben gedaan.'

Jullie zijn allemaal goed bij je oude werkgever vertrokken. Zijn er nooit hard feelings?
Dick Buschman: 'In de interactieve industrie wordt helemaal niet in hokjes gedacht en niet defensief geopereerd. In de reclame-industrie wel, maar die bureaus hebben ook een langere historie, hebben meer te verdedigen.'

Hoe zit het met klanten meenemen?
Dick Buschman: 'Wij zijn weggegaan zonder klanten. We hebben toen we voor onszelf begonnen, onze hypotheken verhoogd. Niet erg, want je hebt bij je oude werkgever heel veel contacten opgedaan, die je dan goed kunt gebruiken.'

En de concurrentie?
Jurgen Baart: 'De nieuwe bureaus zijn niet te vergelijken met hun oude werkgevers. Sense of Victory kan niet hetzelfde doen als Clockwork. Clockwork telt 150 man. Wij zijn een specialistisch bureau. Het zou leuk zijn om samen opdrachten te doen, maar verder blijven we van elkaars klanten af. De markt is groot genoeg.'

De rest van het verhaal is terug te vinden in , en je kunt de discussie ook volgen op .

Heb je overigens een idee voor een volgende Pitchtalk? Laat het ons dan weten, wellicht gaan we met het idee aan de slag!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in