Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse eSports publiek groeit dubbel zo hard als Europees gemiddelde

Markt groeit naar verwachting tot bijna 15 miljoen dollar in 2019
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit een recente analyse van de Europese eSports markt die is uitgevoerd door PayPal en marktresearchbureuau Superdata.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe de Europese eSports markt in 2017 heeft gepresteerd en voorspelt de ontwikkeling van de real-time online videogame-industrie voor de komende twee jaar.

Europese groei valt licht terug
Met meer dan 27 miljoen kijkers en een marktwaarde van ruim 250 miljoen dollar heeft de eSports markt in Europa het hoogepunt bijna bereikt. Het Europese eSports publiek groeit dit jaar nog met 13% om daarna waarschijnlijk terug te vallen tot een groei van 7%. Dit terwijl het Nederlandse publiek naar verwachting bijna twee keer sneller zal groeien – 24% dit jaar en rond de 21% in 2019.

Rusland, Zweden en Denemarken zijn momenteel de drie grootste eSports landen in Europa. Nederland staat met ruim  9,4 miljoen dollar op de achtste plek van grootste markten in Europa. Gezien de marktomvang ligt er volgens de onderzoekers een mooie toekomst voor de Nederlandse eSports markt in het verschiet, met een verwachte omzet van 11,5 miljoen dollar eind dit jaar en 14,6 miljoen dollar in 2019.


 

 

The_Netherlands_Revenue.png
The_Netherlands_Revenue.png

 

Significante groei van het Nederlandse eSports publiek

Ook de omvang van het publiek is een belangrijke indicator om toename in populariteit te voorspellen. Met meer dan 1,4 miljoen kijkers is de Nederlandse markt verantwoordelijk voor meer dan 5% van de totale Europese eSports fanbase. De komende twee jaar wordt verwacht dat het Nederlands publiek met meer dan 50% zal groeien.

 

In Nederland zijn de meeste eSports fans mannen (84%) en is het met name populair onder personen tussen de 18 en de 24 jaar (38%), gevolgd door de jongere doelgroep van 25 tot 34-jarigen (33%). De demografische kenmerken in zowel Europa als Nederland tonen geen significante verschillen in vergelijking tot de onderzoeksresultaten van vorig jaar.

 

Veilig betalen

PayPal is ervan overtuigd dat de populariteit van eSports de komende jaren blijft toenemen onder het Nederlandse publiek. ‘De onderzoeksresultaten laten op verschillende fronten een veelbelovende ontwikkeling in de Nederlandse markt zien. De groei in omzet en fanbase vergroot het vertrouwen van deze industrie,’ zegt Jan-Willem Roest, General Manager van PayPal Benelux

 

Paypal is zelf een speler in de wereld van realtime online videogames dankzij samenwerkinge met de eDivisie als Ajax eSports. Roest: 'PayPal wilt de groeiende eSports community een snelle en gemakkelijke betaalmethode bieden en  geloven we dat dit soort samenwerkingen een positieve impact heeft op de groei van de opkomende online gaming industrie.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in