Mobiele website voor merken nog lang niet vanzelfsprekend
Uit onderzoek van de taskforce mobile van IAB Nederland blijkt dat 80% van de top 200 merken in Nederland geen mobiele website heeft. Onder de top 100 adverteerders is het percentage mobiele websites iets groter: 30%.
Dit gegeven staat in schril contrast met de 8,5 miljoen mobiele internetters in Nederland en de smartphone-penetratie van rond de 60%. IAB taskforce voorzitter Michiel Ebeling vindt het 'onbegrijpelijk' dat slechts 20% van de top 200 merken een mobiele website heeft. 'Mobiel wordt steeds meer het primaire kanaal voor consumenten. De eerste stap om als bedrijf en merk in te spelen, is een goed werkende mobiele website.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet lage percentage merken dat beschikt over een mobiele website is direct van invloed op de resultaten van mobiele campagnes, aldus Ebeling. 'Veel mobiele banners verwijzen nu nog naar desktop sites die op mobiel moeilijk te lezen zijn. De conversie van dit soort campagnes is daardoor laag. Het realiseren van geschikte mobiele websites en platformen zal de resultaten van mobiele campagnes sterk verbeteren.'
De bestedingen aan mobiel adverteren stijgen maar zijn relatief nog klein. Om een beter overzicht te geven van de mobile advertising displaymogelijkheden presenteert IAB volgende week de mobile advertising displaystandaarden.
Hoewel een mobiele site de eerste stap hoort te zijn op weg naar een mobiele strategie, is dit voor veel merken niet het geval. Nogal wat bedrijven hebben bijvoorbeeld wel een mobile app, maar geen mobiele site. Onderzoek van blogsite Mobilemarketing.nl deze zomer liet zien dat bijna de helft van de vijfhonderd grootste adverteerders in Nederland beschikt over een mobile app.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid