'Mobiel minder experiment, meer resultaat'
Mobile wordt steeds meer een instrument voor het realiseren van directe verkoop, zo blijkt uit onderzoek van Mobilemarketing.nl in samenwerking met mobiel marketingbureau Velti. De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens Het Grote Marketingcongres.
De groei in de bestedingen aan mobile marketing zet onverminderd door. Het onderzoek laat zien dat mobile marketing in hoog tempo een standaard onderdeel aan het worden is van de marketingmix. 86% van de respondenten (vorig jaar: 77%) spreekt de verwachting uit in de toekomst mobile marketing te zullen gaan inzetten. Slechts 1% (in 2012 was dit nog 4%) geeft aan dit niet te doen, terwijl de overige 13% het nog niet weet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Tegelijk geven de respondenten aan dat de mobile-marketingbudgetten de komende twee jaar flink gaan stijgen. 69% van de adverteerders verwacht een stijging van het mobile-marketingbudget. Bij 28% gaat het zelfs om een stijging in de uitgaven met meer dan 50%.
In het onderzoek is tevens gekeken naar de mate waarin mobile wordt geïntegreerd in de marketingmix. Werd mobile marketing een aantal jaar geleden nog vooral experimenteel (op ad-hoc basis) ingezet, op dit moment is dat nog maar bij 14% het geval. Daarentegen zegt 68% van de respondenten mobile marketing te integreren in de marketingmix.
Opvallend is de verschuiving in doelstellingen voor de inzet van mobile. Was versterken van merkbekendheid in het verleden voor 45% de belangrijkste doelstelling, dit jaar is dat nog 34%. Tegelijk doet zich een sterke stijging voor waar het gaat om het stimuleren van directe verkoop. Noemde vorig jaar 51% directe verkoop als doelstelling, inmiddels ligt dit op 63%. Ook ‘ondersteunen van promoties’ wint aan belang als doelstelling (49%). Weinig bedrijven gebruiken mobile om zicht te onderscheiden van concurrentie (9%) of als crm-instrument (11%).
Gaven adverteerders vorig jaar nog aan dat apps het meest populaire mobile marketing instrument zouden worden, dit jaar is de focus meer bij de mobile (vriendelijke) websites komen te liggen. De inzet van augmented reality is op zijn retour, evenals de inzet van QR codes. Dit terwijl inzet van sms in het marketingproces overeind blijft. Ondanks dat veel high-end smartphones tegenwoordig NFC hebben, speelt dit nog een zeer beperkte rol in mobile marketing. Wel verwachten adverteerders dat NFC in de toekomst belangrijk kan worden voor mobile marketing.
Richard Otto (MobileMarketing.nl): ‘De inzet van mobile marketing wordt volwassener. Mobiel wordt steeds vaker in de marketingmix geïntegreerd, tools met een onduidelijke ROI of een vaak beperkte toegevoegde waarde, zoals Augmented Reality en QR, worden minder ingezet. Adverteerders gaan minder voor experimentele mobile projecten gericht op branding en meer voor resultaatgerichte activiteiten in een sluitende combinatie met andere media.’
Rogier van den Heuvel, VP Benelux & Nordics, Velti: ‘De ongekende snelle groei van 'slimme' mobile devices heeft de wereld waarin we leven totaal getransformeerd. Deze transformatie zorgt ervoor dat marketeers op een persoonlijke, snelle en makkelijke manier met klanten of potentiële klanten kunnen communiceren. Deze (mobiele) communicatie kan gericht zijn op het geven van informatie, notificaties, bevestigingen, klantenservice, order- en leverstatus, het sturen op conversie, location based info en aanbiedingen maar ook op het opzetten of verbeteren van een loyaliteitsprogramma.’
Het volledige onderzoek kunt u#leadmanager_widget_article://mobile-marketing-monitor-2013/mobile-marketing-monitor-2013" title=" hier "> hier downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid