Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mobiel minder experiment, meer resultaat'

Mobile wordt steeds meer een instrument voor het realiseren van directe verkoop, zo blijkt uit onderzoek van Mobilemarketing.nl in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mobile wordt steeds meer een instrument voor het realiseren van directe verkoop, zo blijkt uit onderzoek van Mobilemarketing.nl in samenwerking met mobiel marketingbureau Velti. De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens.

related partner content for mobile comes here

De groei in de bestedingen aan mobile marketing zet onverminderd door. Het onderzoek laat zien dat mobile marketing in hoog tempo een standaard onderdeel aan het worden is van de marketingmix. 86% van de respondenten (vorig jaar: 77%) spreekt de verwachting uit in de toekomst mobile marketing te zullen gaan inzetten. Slechts 1% (in 2012 was dit nog 4%) geeft aan dit niet te doen, terwijl de overige 13% het nog niet weet.

Tegelijk geven de respondenten aan dat de mobile-marketingbudgetten de komende twee jaar flink gaan stijgen. 69% van de adverteerders verwacht een stijging van het mobile-marketingbudget. Bij 28% gaat het zelfs om een stijging in de uitgaven met meer dan 50%.
In het onderzoek is tevens gekeken naar de mate waarin mobile wordt geïntegreerd in de marketingmix. Werd mobile marketing een aantal jaar geleden nog vooral experimenteel (op ad-hoc basis) ingezet, op dit moment is dat nog maar bij 14% het geval. Daarentegen zegt 68% van de respondenten mobile marketing te integreren in de marketingmix.

Opvallend is de verschuiving in doelstellingen voor de inzet van mobile. Was versterken van merkbekendheid in het verleden voor 45% de belangrijkste doelstelling, dit jaar is dat nog 34%. Tegelijk doet zich een sterke stijging voor waar het gaat om het stimuleren van directe verkoop. Noemde vorig jaar 51% directe verkoop als doelstelling, inmiddels ligt dit op 63%. Ook ‘ondersteunen van promoties’ wint aan belang als doelstelling (49%). Weinig bedrijven gebruiken mobile om zicht te onderscheiden van concurrentie (9%) of als crm-instrument (11%).

Gaven adverteerders vorig jaar nog aan dat apps het meest populaire mobile marketing instrument zouden worden, dit jaar is de focus meer bij de mobile (vriendelijke) websites komen te liggen. De inzet van augmented reality is op zijn retour, evenals de inzet van QR codes. Dit terwijl inzet van sms in het marketingproces overeind blijft. Ondanks dat veel high-end smartphones tegenwoordig NFC hebben, speelt dit nog een zeer beperkte rol in mobile marketing. Wel verwachten adverteerders dat NFC in de toekomst belangrijk kan worden voor mobile marketing.

Richard Otto (MobileMarketing.nl): ‘De inzet van mobile marketing wordt volwassener. Mobiel wordt steeds vaker in de marketingmix geïntegreerd, tools met een onduidelijke ROI of een vaak beperkte toegevoegde waarde, zoals Augmented Reality en QR, worden minder ingezet. Adverteerders gaan minder voor experimentele mobile projecten gericht op branding en meer voor resultaatgerichte activiteiten in een sluitende combinatie met andere media.’

Rogier van den Heuvel, VP Benelux & Nordics, Velti: ‘De ongekende snelle groei van 'slimme' mobile devices heeft de wereld waarin we leven totaal getransformeerd. Deze transformatie zorgt ervoor dat marketeers op een persoonlijke, snelle en makkelijke manier met klanten of potentiële klanten kunnen communiceren. Deze (mobiele) communicatie kan gericht zijn op het geven van informatie, notificaties, bevestigingen, klantenservice, order- en leverstatus, het sturen op conversie, location based info en aanbiedingen maar ook op het opzetten of verbeteren van een loyaliteitsprogramma.’

Het volledige onderzoek kunt u://mobile-marketing-monitor-2013/mobile-marketing-monitor-2013" title=" hier "> hier downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in