Minder autoreclame in 2009


In 2009 werd er in Nederland voor ruim 256,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat blijkt uit de jongste analyse van Adfact. De mediabestedingen aan campagnes voor de kleine stadsauto’s namen in 2009 daarentegen met maar liefst 31,6 pct toe. 'Grote auto’s zijn uit, kleine auto’s zijn in. Dat beeld zie je ook sterk terug in de mediastrategie van automerken', licht directeur bij Adfact Lars de Vries toe.
Uit de analyse van Adfact blijkt verder een toename van introductiecampagnes. Bijna 40 pct van alle bruto mediabestedingen ging op aan introductiecampagnes van nieuwe modellen. In 2009 werd er ruim 10,3 miljoen euro meer besteed, een stijging van 11,4 pct. Vooral de merken Renault, Toyota en Peugeot hebben veel geadverteerd met nieuw modellen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe helft van de bestedingen ging, net als in 2008, op aan actiematige campagnes. De themacampagnes hadden het meest last van de economische crisis. De bestedingen namen af met 19,7 miljoen euro. Het bestedingsaandeel komt hier mee op minder dan 10 pct. In 2007 was dat nog 22 pct, en in 2008 16 pct van de totale mediabestedingen aan autoreclames. Verder is er in 2009 veel geadverteerd met groene energie labels, bijtelling percentage en de slooppremie. Bijna in iedere reclame-uiting werd er een groene label getoond en de consument geattendeerd op de financiële voordelen.
Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 127,8 miljoen euro ging bijna de helft van alle mediabestedingen op televisiereclame. Maar dat is wel 23,9 miljoen euro (15,8 pct) minder dan in 2008. Buitenreclame zag het marktaandeel groeien van 4,2 pct naar 6 pct. In 2009 is radio de grootste stijger. Er werd ruim 4,5 miljoen euro meer besteed dan in 2008, een stijging van 10,4 pct. Tijdschriften zagen hun bestedingen dalen met ruim 2,9 miljoen euro, een daling van 25,2 pct.
De merken top-5 wijzigde in 2009 ten opzichte van een jaar eerder. Renault is de grootste autoadverteerder, gevolgd door Toyota en Peugeot. Maar nieuw in de top 5 is Citroën. Volkswagen, in 2008 nog goed voor de 3e plek, staat nu slechts op de 8e plek. De grootste daler (-88,3 pct) is Daihatsu, daar kwam de teller niet verder dan 883.562 euro in 2009. BMW is de grootste stijger en besteedde ruim 3 miljoen (83,2 pct) meer dan in 2008.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid