Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder autoreclame in 2009

De Nederlandse mediabestedingen voor autoreclame zijn in 2009 gedaald met 8,8 pct ten opzichte van 2008. Renault is de grootste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2009 werd er in Nederland voor ruim 256,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat blijkt uit de jongste analyse van Adfact. De mediabestedingen aan campagnes voor de kleine stadsauto’s namen in 2009 daarentegen met maar liefst 31,6 pct toe. 'Grote auto’s zijn uit, kleine auto’s zijn in. Dat beeld zie je ook sterk terug in de mediastrategie van automerken', licht directeur bij Adfact Lars de Vries toe.

related partner content for mobile comes here

Uit de analyse van Adfact blijkt verder een toename van introductiecampagnes. Bijna 40 pct van alle bruto mediabestedingen ging op aan introductiecampagnes van nieuwe modellen. In 2009 werd er ruim 10,3 miljoen euro meer besteed, een stijging van 11,4 pct. Vooral de merken Renault, Toyota en Peugeot hebben veel geadverteerd met nieuw modellen.

De helft van de bestedingen ging, net als in 2008, op aan actiematige campagnes. De themacampagnes hadden het meest last van de economische crisis. De bestedingen namen af met 19,7 miljoen euro. Het bestedingsaandeel komt hier mee op minder dan 10 pct. In 2007 was dat nog 22 pct, en in 2008 16 pct van de totale mediabestedingen aan autoreclames. Verder is er in 2009 veel geadverteerd met groene energie labels, bijtelling percentage en de slooppremie. Bijna in iedere reclame-uiting werd er een groene label getoond en de consument geattendeerd op de financiële voordelen.

Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 127,8 miljoen euro ging bijna de helft van alle mediabestedingen op televisiereclame. Maar dat is wel 23,9 miljoen euro (15,8 pct) minder dan in 2008. Buitenreclame zag het marktaandeel groeien van 4,2 pct naar 6 pct. In 2009 is radio de grootste stijger. Er werd ruim 4,5 miljoen euro meer besteed dan in 2008, een stijging van 10,4 pct. Tijdschriften zagen hun bestedingen dalen met ruim 2,9 miljoen euro, een daling van 25,2 pct.

De merken top-5 wijzigde in 2009 ten opzichte van een jaar eerder. Renault is de grootste autoadverteerder, gevolgd door Toyota en Peugeot. Maar nieuw in de top 5 is Citroën. Volkswagen, in 2008 nog goed voor de 3e plek, staat nu slechts op de 8e plek. De grootste daler (-88,3 pct) is Daihatsu, daar kwam de teller niet verder dan 883.562 euro in 2009. BMW is de grootste stijger en besteedde ruim 3 miljoen (83,2 pct) meer dan in 2008.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in