Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing specialismen: je ziet door de bomen het bos niet meer

Er komen regelmatig lijstjes voorbij die aantonen hoe ingewikkeld het marketingcommunicatie vak is geworden en hoe divers de disciplines…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dan hebben we het alleen nog maar over e-business! Wat als je daar de lijst van alle andere op ‘traditionele’ marketing gerichte activiteiten aan toevoegt?

related partner content for mobile comes here

“CMS software, CMS Open Source,  Internet Security, verification, Privacy, ICT dienstverlening en consultancy, System Integrator en consultancy, ISP, Hosting en (mobile) Data infrastructure, Full Service, Online Campagne, Specialisten, Mobile Agencies, Affiliates en Leads, Result driven marketing en advertising, Vergelijker, Media bureaus, E-mail marketing, e-mail broker en data leverancier, e-mail marketing bureau, e-mail service provider en e-mail software,, media-exploitanten, Search Marketing bureaus, Web statistics en site optimalisatie, social platforms, Marketing en Business consultancy, Marketing en business consultants, Opleiding en training, Payment systems, verzend en fulfillment >>>”. ( bron: Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2014)

De vraag doet zich bij deze opsomming van specialismen voor hoe je al die deskundigheid als klein bedrijf of organisatie aan elkaar knoopt om uiteindelijk tot een fatsoenlijke en effectieve keuze te komen.

Ooit ging je naar een full-service reclame- of marketingbureau voor je marketingcampagne(s) en je was, na het betalen van je rekening, klaar.  Een rondgang langs alle deskundigen vandaag de dag is (ondanks de lijstjes) totaal onmogelijk geworden. Ook budgettair kan inkopen van kennis, behoudens bij de kleine full service bureaus, wel eens erg lastig zijn. Het aantal generalisten is erg klein, waardoor het gros van de MKB ondernemers, kleinere organisaties en instellingen het meestal met een samenraapsel van regionale specialisten moeten doen. Wat zegt dat over de output van de geleverde kwaliteit?

De consument is steeds moeilijker te ‘vangen’ met oude marketingpraktijk en het gedrang op internet wordt met de dag groter. Het is vechten om aandacht, en de tijd die de consument nog beschikbaar heeft om naar je te luisteren, je boodschap te zien of aan te horen is tot seconden gereduceerd.

Benieuwd of er volgend jaar nieuwe communicatiedeskundigheidsdisciplines bij zijn gekomen. Misschien is dit wat: Communicatiespecialist Specialist. Ik kan er nog wel een paar bedenken, maar begin daar nu even niet aan. Het is al erg genoeg zo.

Wat vind jij van de lijstjes?  Zijn ze nuttig of verwarrend? Voegen ze iets toe, ook als je er niet bijstaat?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in