Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Marketing moet grotere rol in organisatie krijgen’

Deloitte onderzocht de rol van marketing in de organisatie. Directieleden onderkennen het feit dat marketing in een klantgerichte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deloitte ondervroeg middels marketonderzoekbureau TNS Global 51 marketeers en 66 directieleden (waaronde CEO’s en CFO’s) in vijf Europese landen in 2007.

related partner content for mobile comes here

Organisaties moeten door groeiende competitie, veranderende consumenten en de druk van investeerders steeds effectiever opereren om nog te kunnen groeien. Om organisch te kunnen groeien, is volgens de onderzoekers een marketing-centrische organisatie nodig om aan de klantwens te kunnen blijven voldoen, en om te kunnen blijven innoveren.

Volgens de onderzoekers herkent het senior management de uitdagingen (82 procent van de ceo’s maar liefst ziet marketing als ‘driver of growth’) maar doet men weinig om het marketingvak omhoog te stuwen in de organisatie. Deloittte vond uit dat er tussen de marketingafdeling en de top van de organisatie nog een groot gat bestaat.

Met name de financiele afdeling ligt dwars. 33 procent van de ondervraagde CFO’s vindt namelijk dat marketing geen ‘driver of growth’ binnen de organisatie is.

Wat moeten bedrijven doen om dit gat te dichten? Cruciaal volgens Deloitte is een verbinding realiseren tussen marketingstrategie en bedrijfsstrategie. De meeste managers zien de importantie van marketing als het gaat om organische groei, maar 30 procent vindt niet dat marketing een strategischere rol moet krijgen.

Volgens de onderzoekers moet echter marketing door heel de organisatie verweven worden, en zal iedere werknemer er een ‘marketing-ethos’ op na moeten gaan houden.

Maar marketeers dienen allereerst ook naar zichzelf kijken. Marketeers zullen - om meer respect van het management te krijgen - ook zelf meer managers moeten worden, en CMO’s moeten zich niet teveel afzonderen van de rest van de directie. Volgens de onderzoekers denkt 33 procent van de CMO's dat er nog steeds een glazen plafond is, en vindt 24 procent dat hun marketingachtergrond een verdere directiecarriere in de weg staat. 67 procent rapporteert marketingresultaten nog niet aan investeerders.

Daarnaast is er de perceptie dat marketeers zich teveel laten leiden door marketingactiviteiten dan door marketingstrategie. Dit moet ook veranderen, aldus Deloitte.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in