Landal GreenParks meest klantvriendelijk
Het bureau ondervroeg daarvoor 2.500 consumenten. De ANWB en Jumbo werden respectievelijk tweede en derde. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op klantervaringen in 2010. Consumenten is gevraagd in hoeverre hun ervaringen overeenkwamen met de vijf gouden regels die klantvriendelijkheid bepalen. Dit zijn: tijdig fouten oplossen, goede bereikbaarheid, beloftes nakomen, flexibiliteit tonen in de oplossing en klanten alleen benaderen met relevante informatie.
Bart Götte, commercieel directeur van MarketResponse: 'Terwijl de huidige commotie in de media zich concentreert op slechte klantervaringen, laten de resultaten uit ons onderzoek een veel genuanceerder beeld zien. Vier van de vijf consumenten vinden de bedrijven waar zij momenteel klant zijn klantvriendelijk.'
Bedrijven die het verschil maken meten niet alleen de klantwaardering, maar doen ook daadwerkelijk iets met het commentaar dat ze krijgen. Ze gebruiken het continu om hun dienstverlening te verbeteren. Het is opvallend dat de winnaars zich niet verschuilen achter interne bedrijfsprocessen, anonieme no reply-emailadressen, of uitbestede servicecenters.
In klantvriendelijke bedrijven dringt de mening van de klant ook door tot in de directiekamer. Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt tevens een sterk positief verband tussen de klantvriendelijkheid van bedrijven en het sentiment waarmee over die bedrijven op fora, en blogs wordt geschreven.
Eerder deze week werden de resultaten bekend van een onderzoek ter gelegenheid van de publicatie van het boek De verkoopmaffia van Erwin Wijman. KPN bleek het onvriendelijkste bedrijf van Nederland, bol.com het aardigste bedrijf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid