Overslaan en naar de inhoud gaan

Issue Award voor jongerenbeweging Young & United

Young & United slaagde er als beste in een maatschappelijk issue op de politieke agenda te krijge
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Jongerenbeweging Young & United, die strijdt voor de rechten van jonge werknemers, heeft de Issue Award gewonnen. De organisatie krijgt de jaarlijkse prijs voor hun acties tegen het minimumjeugdloon voor volwassenen. Dat maakte juryvoorzitter Frits Wester zojuist bekend tijdens het Issuecongres in Amstelveen.

related partner content for mobile comes here

Maatschappelijke agenda

Young & United slaagde er in 2015 volgens de jury als beste in een maatschappelijk issue op de politieke en maatschappelijke agenda te krijgen. Zo haalde ze meer dan honderddertigduizend handtekeningen binnen voor een ‘volwassen loon voor jongeren’ en stemde de Tweede Kamer voor een motie die het minimum jeugdloon gelijktrekt met het reguliere wettelijk minimumloon. Naast het issue ‘Minimumjeugdloon’ van Young & United waren de issues ‘Niet Mijn Islam’ (particulier initiatief) en de ‘Klimaatzaak tegen de Nederlandse staat’ (Urgenda) genomineerd voor de prijs.

Stevig aanvalsplan

Het besluit van de jury was unaniem. &;Met een stevig aanvalsplan, een structurele inhoudelijke lobby en ludieke acties wist Young & United landelijke aandacht voor hun zaak te genereren. Hun pleidooi voor een volwassen loon voor werkenden vanaf 18 jaar was onderwerp van gesprek in praatprogramma’s, boardrooms én in de Tweede Kamer. Het voorlopige resultaat van hun campagne mag er zijn: een herziening van het minimumjeugdloon, aangekondigd door minister Asscher.&; 

Dramatische aanslagen

Ook het particuliere initiatief Niet Mijn Islam was genomineerd voor de Issue Award. Deze online beweging kwam van de grond na de dramatische aanslagen in Parijs en bracht succesvol een maatschappelijke dialoog van verbinding op gang. De derde genomineerde dit jaar was Urgenda. De stichting voor duurzaamheid en innovatie won het afgelopen jaar de zogenaamde ‘klimaatzaak’ tegen de Nederlandse Staat en vestigde zo succesvol de aandacht op het issue klimaatverandering. De drie genomineerden zijn door de jury gekozen uit een groslijst van meer dan 20 issues die in 2015 succesvol op de kaart zijn gezet.

Persoonlijke drive

De Issue Award is een initiatief van communicatiebureau De Issuemakers, dat op deze wijze het agenderen van maatschappelijke onderwerpen zichtbaar wil maken en wil belonen. De prijs werd dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. De issues die in aanmerking komen voor de Issue Award zijn er in geslaagd in het voorbije kalenderjaar een issue op de maatschappelijke of politieke kaart te zetten. De jury lette bij haar selectie op criteria als maatschappelijke impact, relevantie, ondervonden weerstand, originaliteit en persoonlijke drive. De jury bestond dit jaar uit Frits Wester (politiek journalist en commentator RTL Nieuws; juryvoorzitter), Bernd Damme (ondernemer), Tanja Jadnanansingh (Tweede Kamerlid PvdA), Henk Kraima (oud-directeur CPNB), Rocco Mooij (hoofdredacteur Communicatie), Danny Mekic (ondernemer), Marjan Olfers (hoogleraar VU) en Jannet Vaessen (directeur WOMEN inc.).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in