Internationale bruto mediabestedingen +12,5 pct
In totaal werd er ruim 110 miljard dollar gespendeerd. Alle regio’s noteerden groei in het eerste kwartaal, met Latijns-Amerika aan kop (48 pct). Dit blijkt uit het onlangs verschenen rapport Global AdView Pulse van The Nielsen Company.
Brazilië, Mexico en Argentinië noteerden de hoogste groeipercentages in het eerste kwartaal (respectievelijk 55, 43 en 35 pct), gevolgd door India (34%) en Hong Kong (24%). In de grootste markt de Verenigde Staten namen de mediabestedingen toe met 4 pct.
'Na 18 achtereenvolgende moeilijke advertentie maanden, zijn we eindelijk in positiever vaarwater terechtgekomen. Dit ondanks dat de groeicijfers vergeleken worden met een zwak eerste kwartaal in 2009 en ze voornamelijk gebaseerd zijn op tariefkaarten', licht deputy managing director van Nielsen Global AdView Michele Strazzera toe. 'De dubbelcijferige groei is een veelbelovend signaal, maar de cijfers zitten nog steeds ver onder het niveau van voor de recessie en de groeipercentages zijn het resultaat van de vergelijking met het slechte eerste kwartaal in 2009. Desondanks zien we dat adverteerders weer vertrouwen krijgen, voornamelijk binnen financiële dienstverlening en automotive, de branches die het meest geraakt zijn door de economische crisis.'
OS en WK
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe Olympische Winterspelen in Vancouver en de aanloop naar het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika hebben de groei van de internationale mediabestedingen gestimuleerd, maar de verwachting is dat het jaar op hetzelfde niveau als 2009 afgesloten zal worden, wellicht met een lichte groei. De mediabestedingen namen met 13 pct toe in Asia Pacific, al bleef het in Japan op hetzelfde niveau. Zuid-Afrika profiteerde van het WK Voetbal 2010, waardoor de mediabestedingen toenamen met 18 pct. In Europa groeiden de mediabestedingen met 7 pct. Van de top 5 landen in Europa, groeide Frankrijk met 11 pct het meest, gevolgd door Duitsland (8%). Ook het Verenigd Koninkrijk (8%) en Italië (5%) groeiden, maar Spanje noteerde -3 pct.
Mediumtypen
Binnen de internationale mediabestedingen had televisie het grootste marktaandeel. In het eerste kwartaal van 2010 nam het aandeel toe met 16 pct. De mediabestedingen aan televisie groeiden in elke regio. De mediabestedingen aan radio en dagbladen groeiden met respectievelijk 10 en 9 pct. Tijdschriften zitten internationaal op hetzelfde niveau als in 2009, behalve in Noord-Amerika waar de mediabestedingen afnamen met 7 pct. Internet kwam uit op een groei van 12 pct in vergelijking met het eerste kwartaal in 2009.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid