Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale bruto mediabestedingen +12,5 pct

De internationale bruto mediabestedingen groeiden met 12,5 pct in het eerste kwartaal van 2010 in vergelijking met hetzelfde kwartaal een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal werd er ruim 110 miljard dollar gespendeerd. Alle regio’s noteerden groei in het eerste kwartaal, met Latijns-Amerika aan kop (48 pct). Dit blijkt uit het onlangs verschenen rapport Global AdView Pulse van The Nielsen Company.
Brazilië, Mexico en Argentinië noteerden de hoogste groeipercentages in het eerste kwartaal (respectievelijk 55, 43 en 35 pct), gevolgd door India (34%) en Hong Kong (24%). In de grootste markt de Verenigde Staten namen de mediabestedingen toe met 4 pct.
'Na 18 achtereenvolgende moeilijke advertentie maanden, zijn we eindelijk in positiever vaarwater terechtgekomen. Dit ondanks dat de groeicijfers vergeleken worden met een zwak eerste kwartaal in 2009 en ze voornamelijk gebaseerd zijn op tariefkaarten', licht deputy managing director van Nielsen Global AdView Michele Strazzera toe. 'De dubbelcijferige groei is een veelbelovend signaal, maar de cijfers zitten nog steeds ver onder het niveau van voor de recessie en de groeipercentages zijn het resultaat van de vergelijking met het slechte eerste kwartaal in 2009. Desondanks zien we dat adverteerders weer vertrouwen krijgen, voornamelijk binnen financiële dienstverlening en automotive, de branches die het meest geraakt zijn door de economische crisis.'

related partner content for mobile comes here

OS en WK

De Olympische Winterspelen in Vancouver en de aanloop naar het WK Voetbal 2010 in Zuid-Afrika hebben de groei van de internationale mediabestedingen gestimuleerd, maar de verwachting is dat het jaar op hetzelfde niveau als 2009 afgesloten zal worden, wellicht met een lichte groei. De mediabestedingen namen met 13 pct toe in Asia Pacific, al bleef het in Japan op hetzelfde niveau. Zuid-Afrika profiteerde van het WK Voetbal 2010, waardoor de mediabestedingen toenamen met 18 pct. In Europa groeiden de mediabestedingen met 7 pct. Van de top 5 landen in Europa, groeide Frankrijk met 11 pct het meest, gevolgd door Duitsland (8%). Ook het Verenigd Koninkrijk (8%) en Italië (5%) groeiden, maar Spanje noteerde -3 pct.

Mediumtypen

Binnen de internationale mediabestedingen had televisie het grootste marktaandeel. In het eerste kwartaal van 2010 nam het aandeel toe met 16 pct. De mediabestedingen aan televisie groeiden in elke regio. De mediabestedingen aan radio en dagbladen groeiden met respectievelijk 10 en 9 pct. Tijdschriften zitten internationaal op hetzelfde niveau als in 2009, behalve in Noord-Amerika waar de mediabestedingen afnamen met 7 pct. Internet kwam uit op een groei van 12 pct in vergelijking met het eerste kwartaal in 2009.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in