Overslaan en naar de inhoud gaan

Glucosestroop nieuwste slachtoffer in obesitasstrijd

Voedsel- en drankproducenten hebben hun pijlen gericht op het minderen van glucosestroop in hun producten. Het aantal producten met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is een recente ontwikkeling. In 2003 waren er op de Amerikaanse markt slechts zes producten verkrijgbaar die geen glucosestroop bevatten, in 2007 zijn het er inmiddels 146.

related partner content for mobile comes here

In het verleden waren het enkele kleinere bedrijven die claimden dat hun producten deze zoetstof niet bevatte, maar nu zijn het ook enkele grotere voedselproducten zoals Kraft Foods, Dannon en Del Monte Foods.

Kraft Foods heeft Back to Nature Chewy Trail Mix-repen, Fruit & Grain-repen en Bakery Squares-repen als glucosestroopvrije producten geïntroduceerd. Danone kwam met Dannon Danimals Xtreme Drinkables Bursting met fruitsmaak. ‘Alleen de goede ingrediënten’, aldus Danone. En Del Monte introduceerde zijn Bloom Energy Drink, ‘een nieuw energiedrankje waardoor je je goed voelt’, speciaal ontwikkeld voor vrouwen.

Geen bewijs

Het vreemde is dat er eigenlijk geen harde medische bewijzen zijn dat glucosestroop zo slecht is en overgewicht in de hand werkt. In juli van dit jaar concludeerde het American Journal of Clinicial Nutrition nog dat er geen link bestaat tussen glucosestroop en obesitas.Maar consumenten denken negatief over de zoetstof. Uit het 2007 International Food Information Council Foundation-onderzoek blijkt dat inmiddels 60 procent van de Amerikaanse consumenten de inname van glucosestroop probeert te verminderen.

Consumenten willen sowieso minder geconserveerd voedsel eten In het onderzoek van Datamonitor komt naar voren dat 63 procent van de Amerikaanse consumenten vindt dat het (erg) belangrijk is minder geconserveerd voedsel te eten. 64 procent van de Britten en 73 procent van de Italianen vindt dat ook.

Minder gebruik van glucosetroop zet de deur open voor andere zoetstoffen zoals agave en stevia. Cargill en Coca-Cola Company doen op dit moment veel onderzoek naar stevia. Deze zoetstof is echter nog niet goedgekeurd voor gebruik in voedselproducten, dus voorlopig kunnen natuurlijke zoetstoffen als rietsuiker en agave in gebruik groeien. Deze laatste zoetstof is steeds vaker ingrediënt in ketchup, saladedressing, bier en koekjes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in