Overslaan en naar de inhoud gaan

Webedities van kranten dragen minder bij aan lezersbewustzijn

De populariteit van internet als nieuwsbron groeit. Hoewel online een veelheid en diversiteit aan politieke en maatschappelijk relevante…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zij vrezen dat de mogelijkheid om informatie naar individuele behoeften te filteren zal leiden tot verminderde betrokkenheid met nieuws en publieke zaken, waardoor de gemeenschappelijke kern van onderwerpen voor het publieke debat kleiner wordt.

related partner content for mobile comes here

Ester de Waal onderzocht in hoeverre online nieuwssites (websites van kranten en andere nieuwssites zoals Nu.nl en Teletekst.nl) in vergelijking met gedrukte kranten bijdragen aan het bewustzijn van wat er speelt in de samenleving. Zij promoveert volgende week aan de UvA.

Het aantal onderwerpen waarvan nieuwssitegebruikers op de hoogte zijn stond daarbij centraal. Daarnaast analyseerde De Waal veranderingen in gebruik over de tijd.

De resultaten tonen dat de webedities van kranten veel minder bijdragen aan het bewustzijn van hun lezers dan traditionele gedrukte kranten. Dat is zorgwekkend, aldus de wetenschapper, omdat krantensites vaak als substituut voor papieren kranten worden gebruikt.

Interessant is dat andere nieuwssites wel bijdragen tot kennis van diverse onderwerpen en meer als aanvulling op gedrukte kranten worden gebruikt. Vooral hoogopgeleiden verruilen krantensites steeds vaker voor andere nieuwssites.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in